خواص اسطوخودوس و مضرات آن چیست + نحوه مصرف

دمنوش اسطوخودوس یک نوشیدنی گیاهی است که با دم کردن جوانه های بنفش گیاه اسطوخودوس و آب داغ تهیه می شود. این چای اعصاب را آرام می کند، باعث خواب بهتر می شود، سلامت پوست را بهبود می بخشد و مزایای بسیاری دارد. در این مطلب شما را با نحوه مصرف و خواص اسطوخودوس بیش تر آشنا می‌کنیم .

اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس یک گیاه گلدار در خانواده نعناع است که به راحتی با رایحه شیرین گل آن مشخص می شود. اعتقاد بر این است که بومی دریای مدیترانه، خاورمیانه و هند می باشد و تاریخ کشف آن به 2500 سال پیش باز می گردد. در زمان های قدیم اسطوخودوس به عنوان یک گیاه مقدس استفاده می شده و علاوه بر آن اغلب به دلیل طراوت و بوی ملایمی که داشته از آن برای معطر کردن انواع وسایل شخصی مانند لباس و مو استفاده می کردند. امروزه گیاه اسطوخودوس چیزی فراتر از یک گیاه معطر است و مزایای دارویی و درمانی بسیاری دارد .

مضرات اسطوخودوس

گل گاو زبان یکی از دمنوش های پر کاربرد و مورد علاقه ایرانیان است. برای آشنایی بیشتر با این دمنوش، مقاله خواص گل گاو زبان را مطالعه کنید.

خواص اسطوخودوس و دمنوش آن

دمنوش اسطوخودوس به دلیل خواص سرشار اسطوخودوس فواید بسیاری برای بدن دارد که در ادامه به شرح هر یک از خاصیت ها می پردازیم :

دمنوش اسطوخودوس خواب آور است

شناخته شده ترین خواص اسطوخودوس برای سلامتی توانایی آن در ایجاد آرامش است. اثرات آرامش بخش دمنوش اسطوخودوس می تواند به بهبود خواب کمک کند و ممکن است برای درمان اختلالات خواب استفاده شود. بر اساس مطالعات متعدد علمی دمنوش اسطوخودوس با ایجاد واکنش های شیمیایی در سیستم عصبی به عملکرد مغز کمک می کند. این دمنوش باعث افزایش تولید دوپامین و کاهش هورمون استرس ( کورتیزول ) می شود. یکی از مطالعات نشان داده است که اسطوخودوس درصد خواب عمیق موج آهسته را افزایش می دهد. این خواب به عنوان مرحله خواب ترمیمی در نظر گرفته می شود.

معجزه خواص اسطوخودوس برای کاهش التهاب

دمنوش اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی است که می تواند التهاب را کاهش داده و از بروز بسیاری از بیماری های جدی جلوگیری کند. کاهش التهاب می تواند با کاهش خطر لخته شدن خون ناشی از ملتهب شدن عروق از حملات قبلی جلوگیری کند. هم چنین می تواند با کاهش التهاب ماهیچه ها و مفاصل به تسکین درد کمک کند . بوی آرامش بخش اسطوخودوس می تواند اسپاسم عضلات را به حداقل برساند.

خواص اسطوخودوس برای عفونت 

دمنوش اسطوخودوس حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد باکتریایی است که می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. این دمنوش حاوی ویتامین c ،کلسیم و منیزیم است . این مواد مغذی از سلامت سیستم ایمنی بدن محافظت می کند و بدن انسان را  در مقابله با عفونت های باکتریایی، قارچی و  ویروسی راحت تر می کند.

سم زدایی بدن با دمنوش اسطوخودوس

وقتی دمنوش اسطوخودوس را می نوشید آنتی اکسیدان های آن می توانند سمومی را که عوارض جانبی ایجاد می کنند از بین ببرند . بنابراین، این نوع دمنوش ها می توانند برای بهترین دمنوش برای پوست باشند. آن ها می توانند برای از بین بردن رادیکالهای آزاد ناشی از آلودگی و سیگار کشیدن، موثر عمل کنند. رادیکال های آزاد سلول های انسانی را ویران کرده و باعث جهش یا تخریب آن ها می شوند و با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ارتباط دارند  و ممکن است روند پیری را تسریع کنند.

چای ماچا نیز به دلیل کلروفیل های موجود در ماچا یک سم زدای قوی است. برای آشنایی بیشتر با آن مقاله چای ماچا چیست را مطالعه کنید.

حفاظت از سلامت دستگاه گوارش

دمنوش اسطوخودوس می تواند مشکلات گوارشی مثل اسهال ، حالت تهوع و گرفتگی معده را تسکین دهد. خواص اسطوخودوس به عنوان یک ضد التهاب به تسکین عضلات تحریک شده معده کمک می کند و درد معده را از بین می برد. همین اثرات ضد اسپاسم می تواند به تسکین سو هاضمه ، گاز و نفخ کمک می کند. رایحه ی اسطوخودوس هم چنین در ساده سازی فرایند های گوارشی بسیار کمک کننده است. عطر اسطوخودوس تولید صفرا راتحریک می کند که به بدن کمک می کند غذا را به طور موثرتری تجزیه کند. هم چنین با ایجاد واکنش های شیمیایی در مغز می تواند حالت تهوع را درمان کند.

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

دمنوش اسطوخودوس می تواند با باز کردن مجاری تنفسی به افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند کمک کند.خواص ضد التهابی اسطوخودوس ماهیچه های ملتهب گلو و قفسه ی سینه را تسکین می دهد و تنفس را آسان می کند.خواص ضد باکتریایی دمنوش اسطوخودوس هم چنین به از بین بردن باکتری هایی که می توانند باعث سرما خوردگی و احتقان سینه شوند کمک می کند .

برای خرید چای با کیفیت به صفحه خرید چای سیاه مراجعه کنید.

اسطوخودوس چیست

نکات جلوگیری از مضرات اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس عوارض جانبی بسیار کمی دارد که با رعایت دستور العمل های استفاده آن می توان از اکثر آن ها جلوگیری کرد. هنگام مصرف اسطوخودوس چند نکته را باید در نظر داشت تا این نوشیدنی محبوب به جای سود ضرر نداشته باشد :

اطلاع از اثرات هورمونی

زنان باردار هنگام نوشیدن دمنوش اسطوخودوس به دلیل توانایی آن در تقلید از هورمون استروژن باید مراقب باشند. همیشه بهتر است قبل از مصرف چای گیاهی در دوران بارداری یا شیر دهی با پزشک خود مشورت کنید.

احتیاط در مصرف برای افراد دارای آلرژی

افرادی که به گل اسطوخودوس یا گیاهان گلدار مشابه حساسیت دارند باید از نوشیدن چای اسطوخودوس خودداری کنند .

مصرف نکردن بیش از اندازه اسطوخودوس

به این دلیل که اسانس های اسطوخودوس بسیار غلیظ هستند و می توانند تنها در یک قطره حاوی مقدار زیادی جوانه گل باشند توصیه می کنیم برای اطمینان، از مقدار مناسب از دم کرده چای اسطوخودوس با استفاده از جوانه های گل خشک یا تازه استفاده کنید .

اگر به یک نوشیدنی متفاوت در تابستان نیاز دارید در مقاله طرز تهیه سان شاین با سان شاین و انواع آن آشنا شوید.

نحوه مصرف اسطوخودوس

ما در صفحه خرید چای و دمنوش بهترین و با کیفیت ترین ها را برای شما قرار دادیم تا با خیال راحت خرید کنید.

نحوه مصرف اسطوخودوس

در این قسمت طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس را به طور کامل به شما آموزش می دهیم .

مواد لازم:

  • دو فنجان آب
  • دو قاشق چای خوری جوانه اسطوخودوس خشک شده یا تازه

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

  • ابتدا با جوشاندن آب در کتری یا ظرف عمیق خود شروع کنید.
  • هنگامی که آب به جوش آمد آن را به قوری حاوی اسطوخودوس اضافه کنید .
  • بگذارید برگ ها حدود ده دقیقه دم بکشد. اگر چه هنگام استفاده از چای واقعی ( سیاه ،سبز،اولانگ و غیره )  برای جلو گیری از تلخی باید زمان دم کردن را کاهش دهید اما وقتی نوبت به چای های گیاهی می رسد شما به هیچ وجه این مشکل را ندارید و تا 15 دقیقه می توانید آن را درون آب بگذارید تا طعم آن قوی تر شود .
  • از یک صافی داخلی یا خارجی استفاده کنید و چای خود را در فنجان دلخواه خود صاف کنید.
  • می توانید با توجه به سلیقه خود طعم دهنده هایی مثل عسل ، لیمو و نعناع  اضافه کنید .

در این مقاله شما را با خواص اسطوخودوس و مضرات آن آشنا کردیم. امیدواریم با دانستن این موارد بتوانید بیشترین استفاده را از این دمنوش فوق العاده ببرید و از نوشیدن آن کنار خانواده لذت ببرید.

برخی سوالات رایج

برخی از خواص اسطوخودوس چیست؟

دمنوش اسطوخودوس خواب آور است/ دارای خواص ضد التهابی/ حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد باکتریایی

نکات جلوگیری از مضرات اسطوخودوس کدامند؟

اطلاع از اثرات هورمونی/ احتیاط در مصرف برای افراد دارای آلرژی/ مصرف نکردن بیش از اندازه اسطوخودوس

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *