چای رویبوس چیست؟ + خواص و طرز تهیه دمنوش رویبوس

وقتی به فصل سرما نزدیک می‌شویم برخی از چای و دمنوش ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بعضی از دمنوش ها ممکن است کمتر برای شما آشنا باشند. یکی از این دمنوش های خاص، چای رویبوس است. با ما همراه باشید تا با چای رویبوس چیست، خواص و طرز تهیه دمنوش رویبوس آشنا شوید و از آن به عنوان یک نوشیدنی پر خاصیت استفاده کنید.

چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس که گاهی اوقات چای بوته ای قرمز آفریقایی نیز نامیده می شود، طعمی آجیلی، گیاهی و به طور طبیعی شیرین دارد. دو نوع چای رویبوس بر اساس روش عمل آوری آن وجود دارد. چای رویبوس قرمز و چای رویبوس سبز. چای رویبوس قرمز از تخمیر برگ‌های درختچه این گیاه تولید می‌شود و چای رویبوس سبز بدون انجام فرایند تخمیر تولید می‌گردد.

رویبوس سبز گران‌تر است و طعم علفی آن بیشتر در دهان احساس می‌گردد. به دلیل عدم انجام فرآیند تخمیر، چای رویبوس قرمز آنتی اکسیدان زیادی دارد اما چای سبز رویبوس طعمی سبک تر از رویبوس قرمز دارد. دمنوش رویبوس را میتوان با میوه‌های خشک و ادویه‌ها مخلوط کنید تا طعم‌های مختلفی به آن اضافه شود. مدت زمان دم کردن چای بر محتوای آنتی اکسیدانی آن تأثیر می گذارد.

گل گاو زبان یکی از دمنوش های پر کاربرد و مورد علاقه ایرانیان است. برای آشنایی بیشتر با این دمنوش، مقاله خواص گل گاو زبان را مطالعه کنید.

خواص چای رویبوس

اگر به چای سبز علاقه دارید، حتما مقاله خواص چای سبز را مطالعه کنید.

خواص چای رویبوس

چای رویبوس سرشار از فلاونوئیدها است که می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از آن کمک کند. در یک مطالعه که در سال 2009 در “Pediatrics International” منتشر شد، افراد به مدت چهار هفته چای رویبوس مصرف کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که فعالیت آنتی اکسیدانی چای رویبوس ممکن است از التهاب و آسیب DNA در بدن جلوگیری کند. رویبوس به طور طبیعی فاقد کافئین است. به عنوان یک دمنوش گیاهی، کالری کمی نیز دارد و تنها 2 کالری در هر فنجان دارد و جایگزینی سالم برای نوشیدنی های با کالری بالاتر مانند نوشابه های گازدار است. چای رویبوس اغلب با میوه، ادویه یا گل طعم‌دار می‌شود. در زیر ویژگی‌ها و خواص چای رویبوس آمده است:

  • بدون کافئین: یکی از مهمترین خواص چای رویبوس این است که به طور طبیعی بدون کافئین است و برای کسانی که می‌خواهند مصرف کافئین خود را کاهش دهند یا بدون مصرف کافئین از خواص این چای استفاده کنند، گزینه‌ی خوبی است.
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها: چای رویبوس شامل مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند اسپالاتین و نوتوفاژین است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند.
  • خواص ضد التهابی: برخی مطالعات نشان می‌دهند که چای رویبوس ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • حمایت از سلامت قلب: چای رویبوس با کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول به سلامت قلب کمک می‌کند. اما مانند بقیه دمنوش ها جای درمان و دارو را نمیگیرد.
  •  به هضم بهتر غذا کمک می‌کند: چای رویبوس اغلب برای آرام کردن مشکلات گوارشی مانند سوزش معده و درد شکم مصرف می‌شود.
  • اثرات آرام‌بخش: یکی دیگر از خواص چای رویبوس اثر آرام‌بخش و آرام کننده‌ آن است که می‌تواند به کاهش استرس و ارتقای روحیه کلی کمک کند.

ما در صفحه خرید چای و دمنوش بهترین و با کیفیت ترین ها را برای شما قرار دادیم تا با خیال راحت خرید کنید.

عوارض چای رویبوس

اگر به دنبال لاغری با مواد طبیعی هستید، مقاله چای ماسالا برای لاغری را از دست ندهید.

طرز تهیه دمنوش رویبوس

توصیه کلی برای طرز تهیه دمنوش رویبوس این است که به ازای هر فنجان آب جوش از 1/1 قاشق چایخوری برگ چای استفاده کنید. سپس، بگذارید چای حداقل 5 تا 6 دقیقه دم بکشد. در مطالعه‌ای درباره محتوای آنتی‌اکسیدانی و اثربخشی رویبوس که در سال 2014 در PLoS One منتشر شد، دانشمندان رویبوس را با گذاشتن برگ‌ها به مدت 30 دقیقه دم کردند. برای هر 100 میلی لیتر یک وعده 2 گرمی چای و  یک سوم  آب استفاده شد و به نظر میرسد این فرمول بهترین فرمول دم کردن چای رویبوس است.

اضافه کردن شیر به چای رویبوس

برخی از افراد از افزودن شیر و ادویه‌هایی مانند دارچین به طرز تهیه دمنوش رویبوس  لذت می‌برند. زیرا طعم تند و خامه‌ای لبنیات باعث ایجاد ترکیبی آرام‌بخش می‌شود. با این حال، اگر تصمیم به اضافه کردن شیر به طرز تهیه دمنوش رویبوس خود دارید، ممکن است خطر کاهش اثر آنتی اکسیدانی را نیز داشته باشید مطالعه ای که در سال 2013 در “ژورنال تغذیه اروپایی” منتشر شد، نشان داد که هم سویا و هم شیر لبنی که به چای سبز اضافه می شود، دسترسی کلی آنتی اکسیدان ها را در نوشیدنی کاهش می دهد. در حالی که هیچ مطالعه ای در مورد اثرات شیر ​​در رویبوس وجود ندارد، با این وجود افزودن شیر ممکن است آنتی اکسیدان چای شما را کاهش دهد.

اضافه کردن شکر

رویبوس به طور طبیعی طعم شیرینی دارد اما برخی از افراد دوست دارند برای شیرین کردن چای خود عسل یا شکر اضافه کنند. با این حال، رژیم غذایی سرشار از قند افزوده، از جمله شیرین کننده های طبیعی مانند عسل، نه تنها می تواند مصرف کالری روزانه شما را افزایش دهد، بلکه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

اگر برای کافی شاپ خود به بویلر نیاز دارید، صفحه خرید بویلر آب جوش را از دست ندهید.

طرز تهیه دمنوش رویبوس

یکی دیگر از انواع چای که شاید کمتر با آن آشنا باشید چای ماچا است. برای آشنایی بیشتر با این چای مقاله چای ماچا چیست را مطالعه کنید.

عوارض چای رویبوس

به طور کلی چای رویبوس اگر به مقدار مناسبی استفاده شود، برای اکثر افراد ایمن محسوب می‌شود. با این حال، مانند هر غذا یا نوشیدنی دیگری، ممکن است برای افراد خاصی عوارض داشته باشد. در ادامه تعدادی از عوارض چای رویبوس آورده شده است که ممکن است برای برخی افراد اتفاق بیفتند:

  • واکنش‌های حساسیتی: برخی افراد ممکن است به چای رویبوس حساسیت نشان دهند و علائمی مانند خارش، جوش و یا تورم را تجربه کنند.
  • منع مصرف در بارداری و شیردهی: اگرچه چای رویبوس بدون کافئین است و به طور کلی در طول بارداری ایمن محسوب می‌شود، اما همواره بهتر است قبل از مصرف منظم آن با یک متخصص مشورت کنید. تحقیقات محدودی در مورد ایمنی این چای در دوران شیردهی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود با احتیاط مصرف شود.
  • کاهش جذب آهن: چای رویبوس حاوی تانن‌ها است که ممکن است با مصرف زیاد منجر به کمبود آهن در افراد حساس شود. بهتر است بین نوشیدن این دمنوش و غذاهای آهن دار یک فاصله حداقل یک ساعتی وجود داشته باشد.
  • افزایش آنزیم های کبد: برخی از مطالعات نشان می‌دهند مصرف بیش از حد ممکن است باعث فشار بر کبد شود، به‌ویژه در افرادی که مشکلات کبدی قبلی دارند.

برای خرید چای با کیفیت به صفحه خرید چای سیاه مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله با چای رویبوس چیست و خواص و عوارض آن آشنا شدید. بهتر است به یاد داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر چیزی ممکن است عوارض آن را فعال کند. بنابراین در مصرف چای رویبوس اعتدال را رعایت کنید و اگر دچار بیماری خاصی هستید، حتما با پزشک خود برای مصرف چای رویبوس مشورت کنید.

برخی سوالات رایج

چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس که گاهی اوقات چای بوته ای قرمز آفریقایی نیز نامیده می شود، طعمی آجیلی، گیاهی و به طور طبیعی شیرین دارد. دو نوع چای رویبوس بر اساس روش عمل آوری آن وجود دارد. چای رویبوس قرمز و چای رویبوس سبز. چای رویبوس قرمز از تخمیر برگ‌های درختچه این گیاه تولید می‌شود و چای رویبوس سبز بدون انجام فرایند تخمیر تولید می‌گردد.

طرز تهیه دمنوش رویبوس چگونه است؟

توصیه کلی برای طرز تهیه دمنوش رویبوس این است که به ازای هر فنجان آب جوش از 1/1 قاشق چایخوری برگ چای استفاده کنید. سپس، بگذارید چای حداقل 5 تا 6 دقیقه دم بکشد. در مطالعه‌ای درباره محتوای آنتی‌اکسیدانی و اثربخشی رویبوس که در سال 2014 در PLoS One منتشر شد، دانشمندان رویبوس را با گذاشتن برگ‌ها به مدت 30 دقیقه دم کردند. برای هر 100 میلی لیتر یک وعده 2 گرمی چای و یک سوم آب استفاده شد و به نظر میرسد این فرمول بهترین فرمول دم کردن چای رویبوس است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *