طرز تهیه قهوه عربی

قهوه عربی چیست :

قهوه عربی

طرز تهیه قهوه عربی اصول ساده‌ای دارد  قهوه عربی با روش تهیه و طعم دهنده آن تعریف می شود. برای تهیه قهوه عربی از ظرف خاصی به نام دله استفاده می شود و ترجیحا روی ذغال تهیه می شود. (دله یک قهوه جوش خاص است) این نوشیدنی یک قهوه بدون فیلتر است که به صورت سیاه سرو می شود. قهوه عربی در فرهنگ و سنت عربی خاورمیانه ریشه دارد و محبوب ترین شکل قهوه است که در خاور میانه دم می شود. برای درست کردن قهوه عربی باید به آن ادویه و طعم دهنده افزوده شود. قهوه عربی که ریشه در سنت بادیه نشینی دارد ، شیرین نیست ، اما برای جبران عطر و طعم تلخ ، قهوه را معمولاً با شیرینی سرو می کنند (که همراه سنتی آن خرما است) اما اکنون شیرینی های دیگر اغلب در کنار سینی فنجان های قهوه سرو می شوند.

طرز تهیه قهوه عربی

قهوه عربی به طور سنتی با هل سبز  ادویه معطر بومی هند ، طعم دار می شود. این نوشیدنی از دانه های برشته شده قهوه، با درجه روست متفاوت و همچنین به عنوان ترکیبی از ادویه جات مثل هل، دارچین، میخک، و یا زعفران تهیه می شود. قهوه عربی معمولا با حضور میهمانانی سرو می شود ، به این معنی که دانه های رست شده آسیاب و دم می شوند. این قهوه به وسیله دله و فنجان های کوچک و بدون دسته سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه قهوه عربی :

  • دله
  • آب
  • پودر قهوه بسیار ریز و نرم
  • پودر هل
  • میخک
  • زعفران (اختیاری)
  • سایر ادویه­‌هایی که دوست دارید

برای رسیدن به بهترین نتیجه ، قهوه را باید درست قبل از دم کردن ، آسیاب کنید. این کار طعم را در تازه ترین حالت خود تضمین می کند. برای قهوه عربی ، شما یک آسیاب بسیار ریز نیاز دارید. در حالت ایده آل ، شما باید از دانه های عربیکا رست سبک یا متوسط ​​استفاده کنید می توانید دانه رست شده خریداری کنید یا می توانید برای انعطاف پذیری و کنترل بیشتر آن را در خانه برشته کنید.

در صورت استفاده از هل چند عدد هل را با هاون یا پشت قاشق له کرده و بعد از آن آسیاب کنید. طرز تهیه قهوه عربی به صورتی است که در آن از شکر یا شیر استفاده نمی‌ شود. می‌ توانید از جذوه یا قهوه‌جوش بجای دله برای تهیه قهوه عربی استفاده کنید. پس از اضافه کردن قهوه، آب نباید به جوش آید، چون باعث سوختن قهوه و طعم بد می‌شود. هربار با ایجاد کف بر روی قهوه ،دله یا قهوه جوش را از حرارت بردارید این کارا را دو ، سه بار انجام دهید.

طرز تهیه قهوه عربی :

 قهوه عربی

مرحله اول: دله را با آب پر کنید (برای هر نفر یک فنجان آب داخل دله بریزید ) و آن را روی حرارت متوسط ​​روی اجاق گاز قرار دهید.

قهوه عربی

مرحله دوم: به محض جوش آمدن آب ، دله را از روی شعله برداشته و اجازه دهید 30 ثانیه خنک شود بعد مقدار دلخواه قهوه را به آب  اضافه کنید (به ازای هر نفر، یک یا دو قاشق چای خوری قهوه داخل دله بریزید)

قهوه عربی

مرحله سوم: دله را با شعله کم بر روی حرارت قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه کف روی قهوه شروع به بالا آمدن می کند کف را هم بزنید و دله را از روی حرارت بلند کنید تا جوشش کنترل شود پس از فروکش کردن کف دوباره آن را بر روی حرارت قرار دهید این کار را دو یا سه بار تکرار کنید تا جایی که ، کف پراکنده می شود و دیگر فرایند کف کردن رخ ندهد . دله را به مدت 10 الی 12 دقیقه قهوه را بر روی شعله ملایم قرار دهید.

قهوه عربی

قهوه عربی

بعد از این که قهوه دم کشید، آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید حدود یک دقیقه استراحت کند. بعد پودر هل ، میخک، زعفران و ادویه دلخواهتان را به مقدار دلخواه اضافه کنید (اگر از هل استفاده می‌کنید، آن را با پشت قاشق یا هاون له کرده و سپس آسیاب کنید) حالا یک بار دیگر دله را روی گاز قرار دهید و بگذارید تا نزدیک جوشیدن برسد و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل شود پس از تشکیل کف قهوه شما آماده است.

قهوه عربی

قبل از ریختن قهوه در فنجان، دله را کمی ساکن بگذارید تا پودر یا لرد قهوه ته نشین شده و در نهایت نوشیدنی صاف تری داشته باشید. قهوه عربی رو در فنجان‌های  بودن دسته سرو می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه قهوه عربی به روش سنتی :

  • دله
  • زغال
  • دانه قهوه
  • هاون
  • آب
  • دارچین ، میخک ، هل
  • فنجان کوچک بدون دسته
  • المحماس
  • گم گم

 بن : به قهوه خام استفاده شده برای تهیه قهوه عربی ، بن گفته می شود.

المحماس: ظرفی استوانه ‌ای شکل که داخل آن دارای گودی است و روی آتش زغال گرفته می شود و بن (قهوه خام) در آن تفت داده می شود.

هاون : هاون نوعی ابزار استوانه ‌ای با گودی عمیقی است که برای آسیاب کردن دانه‌ های برشته شده قهوه استفاده می ‌شود.

گم گم: برای آماده کردن قهوه از دو نوع ظرف خاص استفاده می ‌شود. به ظرف بزرگتری که برای آماده کردن و جوشاندن قهوه استفاده می ‌شود گم گم گفته می ‌شود

دله : به ظرف کوچکتری که جهت پذیرایی از میهمان استفاده می ‌شود دله می‌ گویند.

فنجان : به استکان بدون دسته ای که قهوه در آن سرو می شود فنجان گفته می شود.

طرز تهیه قهوه عربی به روش سنتی :

در روش سنتی تهیه قهوه عربی، ابتدا دانه‌های قهوه برشته میشود و سپس با هاون کوبیده و به پودر تبدیل می‌شود. برای دم‌آوری به روش سنتی باید از دله یا ظرفی شبیه به آن استفاده کنید که گم‌گم نام دارد.

زمانی که آب درون این ظرف به جوش آمد، پودر قهوه به آن اضافه  شده و روی زغال قرار داده شده، به‌آرامی دم می‌کشد.

طرز تهیه قهوه عربی به روش سنتی

پس‌ از اینکه قهوه به‌خوبی قل خورد، درون دله ریخته می‌شود تا چند دقیقه‌ای از دمای آن کاسته شود سپس‌ قهوه آماده سرو در فنجان های کوچک بدون دسته است.

البته در سرو قهوه عربی به‌جای شیر یا شکر، به آن دارچین، میخک یا هل اضافه می‌ شود. این روش دم‌آوری قهوه عربی، طعم آن را تلخ می‌کند.

آداب و رسوم نوشیدن قهوه عربی :

قهوه عربی

در فرهنگ عرب ، نوشیدن و لذت بردن از قهوه با هم فقط مصرف یک نوشیدنی گرم نیست ، بلکه یک آئین مهم اجتماعی است. به همین ترتیب ، چندین قانون آداب وجود دارد که باید رعایت شود. هرگز نباید قهوه را رد کنید. حتی اگر طعم و مزه آن را دوست ندارید ، باز هم باید برای احترام میزبان خود کمی بنوشید. همیشه فنجان قهوه را با دست راست خود بگیرید و از دست راست برای نوشیدن استفاده کنید. گرفتن فنجان در دست چپ یا استفاده از دست چپ برای نوشیدن بی ادبی محسوب می شود.

چنانچه دوباره میل قهوه داشتید فنجان را بدون هیچ حرکتی به میزبان می‌دهید، در غیر این صورت فنجان خالی را به سمت راست و چپ تکان داده و به میزبان تقدیم می‌کنید. قهوه برای بزرگترین افراد پیر و جوانترین ها – و مردان قبل از زنان – سرو می شود. قهوه عربی به طور سنتی شیرین نشده سرو می شود ، اما شیرینی هایی به طور سنتی مثل خرما برای از بین بردن تلخی در کنار قهوه تهیه می شود. میهمان حق حمل دله را ندارد.

فواید قهوه عربی برای سلامتی :

قهوه عربی

قهوه عربی در اصل بدون قند سرو می شود. اما بسته به ذائقه فرد می توان شکر اضافه کرد. و به همین دلیل ، قهوه عربی معمولاً فاقد هرگونه کالری است. علاوه بر این ، ادویه جات فواید زیادی برای سلامتی دارند. انواع ادویه جات در قهوه عربی آن را با آنتی اکسیدان غنی می کند که باعث جلوگیری از عفونت و بیماری می شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف قهوه عربیکا در حد و اندازه مناسب می‌تواند خطر بیماری‌های مرگباری مانند دیابت نوعت 2، بیماری‌ کبدی و حتی برخی از سرطان‌ها را به حداقل برساند.

برای مشاهده مقاله فواید مصرف قهوه کلیک کنید

مضرات قهوه عربی :

قهوه عربی دارای غلظت بالا می باشد و ممکن است در صورت استفاده بیش از اندازه برای بیماران قلبی ایجاد مشکل کند. همچنین قهوه عربی ممکن است باعث ایجاد اختلالات در خواب افراد شود. مصرف زیاد قهوه ممکن است بیماران مبتلا به فشار خون بالا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

برای مشاهده مقاله مضرات مصرف قهوه کلیک کنید

قهوه عربی چه تفاوتی با قهوه ترک دارد :

اصطلاح قهوه عربی قهوه ترک را نیز در بر می گیرد. طرز تهیه قهوه ترک با عربی، تفاوت هایی جزئی دارد. هر دو این قهوه ها بدون شیر و خامه سرو می شوند و با دانه های تازه آسیاب شده تهیه می شوند. جدا از ظرف های قهوه و آداب و رسوم ، تفاوت قابل توجه این است که از هل در قهوه ترک استفاده نمی شود. قهوه عربی معمولاً همراه با ادویه های دیگر حاوی هل است. قهوه عربی و قهوه ترک می توانند شیرین شوند و از دانه هایی با منشأ مختلف تهیه شده و به درجات مختلف برشته شوند. برای سرو کردن قهوه عربی، یک فنجان کوچک که نیمه پر می شود و در کنار آن، خرما سرو می شود.

منبع : https://www.arabamerica.com/a-guide-to-brewing-traditional-arabic-coffee/

https://www.dayoutdubai.ae/blog/safari/arabic-coffee/

https://www.thespruceeats.com/arabic-turkish-coffee-2356058

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *