فواید مصرف قهوه

فواید مصرف قهوه :

فواید مصرف قهوه

فواید مصرف قهوه به صورت چشم گیری در بهبود کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار است قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که دارای تعدادی از مزایای چشمگیر سلامتی است. فنجان قهوه روزانه شما نه تنها می تواند به شما در داشتن انرژی بیشتر ، چربی سوزی و بهبود عملکرد بدنی کمک کند ، بلکه ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت نوع 2 ، سرطان و آلزایمر و بیماری پارکینسون را نیز کاهش دهد. در حقیقت ، قهوه حتی ممکن است باعث افزایش طول عمر شود دلایل زیادی برای نوشیدن قهوه وجود دارد یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی مهم مانند ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، منگنز، پتاسیم و منیزیم است این مقاله برای کسانی است که به دنبال دلایلی برای ادامه نوشیدن آن هستند. در اینجا لیستی از دلایل مهم نوشیدن قهوه آورده شده است.

قهوه عملکرد بدنی را افزایش می دهد :

فواید مصرف قهوه

حدود یک ساعت قبل از تمرین یک فنجان قهوه بنوشید و عملکرد شما 11-12٪ بهبود می یابد . کافئین سطح آدرنالین در خون را افزایش می دهد.

از دیگر فواید مصرف قهوه  کاهش درد است :

دو فنجان قهوه می تواند درد عضلانی بعد از تمرین را تا 48٪ کاهش دهد. قهوه می تواند به افراد کمک کند تا احساس خستگی کمتری داشته و سطح انرژی را افزایش دهند دلیل این امر آن است که حاوی ماده محرکی به نام کافئین است بعد از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون جذب می شود از آنجا به مغز انتقال پیدا می کند کافئین یک انتقال دهنده عصبی مهاری را در مغز  مسدود می کند ، که باعث اثر محرک می شود. این باعث بهبود سطح انرژی و جنبه های مختلف عملکرد مغز می شود.

قهوه در چربی سوزی کمک می کند :

قهوه می تواند چربی سوزی را افزایش داده و میزان متابولیسم شما را افزایش دهد کافئین به سلول های چربی کمک می کند تا چربی بدن را تجزیه کرده و از آن به عنوان سوخت استفاده کنند. کافئین به عنوان  یکی از معدود مواد طبیعی برای کمک به چربی سوزی اثبات شده است. چندین مطالعه نشان می دهد که کافئین می تواند میزان متابولیسم را 3 تا 11 درصد افزایش دهد.

فواید قهوه

 قهوه ممکن است در کاهش وزن کمک کند :

قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن انسان در استفاده از انسولین کمک می کند ، سطح قند خون را تنظیم می کند و میل به غذاهای شیرین و میان وعده ها را کاهش می دهد.

به تمرکز و هوشیاری کمک می کند :

فواید مصرف قهوه

مصرف متناسب قهوه به شما در تمرکز کمک می کند و هوشیاری ذهنی شما را بهبود می بخشد بسیاری از مطالعات  نشان می دهد که قهوه جنبه های مختلف عملکرد مغز را بهبود می بخشد از جمله : خلق و خو ، حافظه ، هوشیاری ، سطح انرژی ، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی.

حفاظت از دهان و دندان :

قهوه در برابر بیماری های دهان و دندان محافظت می کند. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که قهوه سیاه می تواند باکتری های دندان را از بین ببرد؛ اما هنگامی که شکر یا شیر را به قهوه اضافه می کنید، این مزیت از بین می رود.

 قهوه از بیماری پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می کند :

مطالعات مختلف نشان داده است که کافئین ، که در قهوه و بسیاری دیگر از نوشیدنی ها وجود دارد ، می تواند به محافظت در برابر بیماری پارکینسون کمک کند. یکی دیگر از مزایای نوشیدن قهوه کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل است. بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است و همچنین عامل اصلی ابتلا به زوال عقل است. برای پیشگیری راههایی شامل غذا خوردن سالم و ورزش موجود است، مصرف قهوه نیز موثر است. برخی مطالعات نشان می دهد در افرادی که قهوه مصرف می کنند 65 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش می یابد.

 قهوه، ضد افسردگی است :

قهوه افسردگی را مهار می کند. مطالعات متعدد نوشیدن قهوه را با میزان پایین تر افسردگی در مردان و زنان مرتبط دانسته است. در چندین مطالعه ، داده ها رابطه معکوس بین مصرف قهوه و افسردگی را نشان می دهد: به عبارت دیگر ، به نظر می رسد که نوشیدن قهوه باعث کمترین خطر (تا 20 درصد) افسردگی می شود.

قهوه باعث کاهش خطر بیماری کبد می شود :

مصرف  قهوه در طول ماه، با کاهش خطر ابتلاء به بیماری های کبد همراه است. قهوه اثر محافظتی بر روی کبد دارد. کبد عضوی است که فرآیند هایی مهمی در بدن انجام می دهد. نوشیدن قهوه بر روی برخی از بیماری های رایج کبد مانند بیماری کبد چرب، هپاتیت و سایر بیماری ها تاثیر می گذارد. بسیاری از این بیماری ها می توانند باعث سیروز کبد شوند که می تواند به نارسایی کبدی و سرطان کبد منجر شود. برخی مطالعات نشان دادند که قهوه ممکن است از سیروز محافظت کند.

قهوه و قدرت آنتی اکسیدانی :

دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. به علاوه ترکیبات فنولیک موجود در قهوه از چای و کاکائو که به عنوان دو منبع فنولیک شناخته می‌شوند، بیشتر است. تصور می شود که اسید کلروژنیک ، یک آنتی اکسیدان مهم که تقریباً به طور انحصاری در قهوه یافت می شود ،به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

 قهوه می‌تواند خطر دیابت نوع 2 را پایین بیاورد :

خواص قهوه

دیابت نوع 2 یک بیماری بسیار جدی و شایع است که هم‌اکنون حدود 300 میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. در این نوع دیابت، بدن انسولین تولید می‌کند، اما یا میزان آن کافی نیست یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده کند. در این شرایط، قند موجود در بدن نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود و در اثر تجمع آن، بدن دچار نارسایی می‌شود. بنا به برخی دلایل، میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در کسانی‌ که قهوه مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری پایین است.

قهوه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد :

حتی مصرف متوسط ​​قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 26٪ کاهش دهد. این مزیت محافظتی با مصرف بیشتر افزایش می یابد.

جلوگیری از آسیب شبکیه :

از مزایای نوشیدن قهوه ، جلوگیری از آسیب شبکیه است. نوشیدن قهوه می تواند به جلوگیری از آسیب های شبکیه ناشی از اکسیداتیو استرس کمک کند. اسید کلروژنیک، یکی از آنتی اکسیدان ها در دانه های قهوه به جلوگیری از آسیب شبکیه کمک می کند.

فواید مصرف قهوه برای مردان :

قهوه ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان ها کمک کند :

مردانی که قهوه می نوشند ممکن است در معرض خطر کمتری ابتلا به سرطان پروستات قرار بگیرند.

قهوه قدرت مردانگی و باروری را تقویت می کند :

از دیگر مزایای نوشیدن صبحگاهی و روزانه قهوه، تقویت باروری و قدرت مردانگی است. مردانی که روزانه حداقل 250 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کافئین مصرف نمی کنند، حجم بیشتری اسپرم دارند. همچنین آنها آسیب سلولی مربوط به DNA کمتری درون اسپرم خود دارند.

مصرف قهوه برای مردان موجب حفظ قوای جنسی می شود :

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، مردانی که روزانه مقدار بیشتری کافئین به بدنشان می رسد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند. البته مردان مبتلا به دیابت از این قضیه مستثنی هستند، کافئین اضافه در کاهش ناتوانی جنسی آنها نقشی ندارد. همچنین مردانی که روزانه 85 الی 170 میلی گرم کافئین به بدنشان می رسد در مقایسه با آنهایی که صفر تا 7 میلی گرم کافئین مصرف می کنند 42 درصد کمتر به اختلال نعوظ مبتلا می شوند، این مقدار برای آن دسته که کافئین مصرفیشان چیزی حدود 171 تا 303 میلی گرم است معادل 39 درصد است.

قهوه خطر ابتلا به نقرس در مردان را کاهش می دهد :

مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش خطر ابتلا به نقرس در مردان  کمک کند. مصرف قهوه در روز خطر ابتلا به نقرس را 57% کاهش می دهد. و باعث کاهش خطر ابتلا مردان به این بیماری می شود. (ورم مفاصل همراه با سوزش، التهاب و قرمزی معمولاً از علائم نقرس است. مفصل متاتارسوفالانژیال در ابتدای شست پا متداول‌ترین ناحیه ابتلا به این بیماری است (حدود 50% از موارد را شامل می‌شود))

فواید مصرف قهوه برای زنان :

فواید قهوه

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه در روز ، خطر سرطان آندومتر را در زنان 25 درصد کاهش می دهد در مقایسه با زنانی که قهوه مصرف نمی کنند یا کمتر از یک فنجان در روز می نوشند. محققان همچنین دریافتند که بین نوشیدن منظم قهوه و میزان پایین تر سرطان های کبد ، روده بزرگ ، پستان و رکتوم رابطه وجود دارد.

قهوه باعث کاهش ابتلا به نقرس در زنان می شود :

از فواید مصرف قهوه می توان به کاهش خطر ابتلا به نقرس در زنان اشاره کرد مطالعات مربوط به مصرف قهوه در زنان نشان می دهد که مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش خطر ابتلا به نقرس کمک کند. فنجان قهوه روزانه در زنان 23% خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد.

چند مورد از فواید بسیار تاثیرگذار قهوه برای پوست :

قهوه برای پوست بسیار مفید و تاثیر گذار است در زیر چند مورد از مزایای گفته شده قهوه برای پوست و همچنین دستورالعمل های پیشنهادی برای استفاده از آنها آورده شده است

کاهش سلولیت :

قهوه ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت روی پوست کمک کند. تصور می شود که محتوای کافئین در قهوه با کاهش اتساع رگهای خونی در زیر پوست و بهبود جریان خون به طور کلی کلید کاهش سلولیت است. به نوبه خود ، این ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند.

اثرات آرام بخش :

در حالی که قهوه به دلیل اثرات تحریک کننده آن در داخل بدن مشهور است ، اما ممکن است در صورت استفاده موضعی ، اثرات معکوس ایجاد کند. این به لطف آنتی اکسیدان های موجود در قهوه است .

 فواید ضد پیری :

استفاده مستقیم از قهوه روی پوست می تواند باعث کاهش لکه های آفتاب ، قرمزی و خطوط ریز شود.

ویتامین B-3 برای جلوگیری از سرطان پوست :

قهوه به دلیل تجزیه یک ترکیب کلیدی به نام  تریگونلین ، منبع غنی از ویتامین B3 (نیاسین) است. با این حال ، تریگونلین پس از برشته شدن دانه های قهوه ، به نیاسین تجزیه می شود. نیاسین ممکن است در جلوگیری از سرطان های پوستی غیر ملانوم مفید باشد.

قهوه / کاهش التهاب :

قهوه خاصیت ضد تورم و التهاب دارد و به عنوان اسکراب بدن استفاده می شود و پوست را روشن می کند. کافئین موجود در قهوه سبب سفت شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک و افتادگی آن می شود. همچنین قهوه برای رفع سلولیت و کاهش دانه های رنگی روی پوست مفید است.

حلقه های تیره چشم :

قهوه همچنین ممکن است به درمان تیرگی زیر چشم کمک کند . کافئین موجود در قهوه گردش خون را تقویت کرده و باعث سفت شدن پوست می شود ، به همین دلیل در کاهش تیرگی های زیر چشم بسیار موثر است

مراقبت های بعد از آفتاب :

همین مزایای ضد پیری قهوه را می توان برای مراقبت های بعد از آفتاب نیز استفاده کرد . به لطف فلاونوئیدهای موجود در قهوه ، می توانید پوست تحریک شده را به سلامت مطلوب برسانید. فلاونوئیدها آنتی اکسیدانی هستند که برای سلامت پوست بسیار جذاب هستند زیرا به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری کمک می کنند.

برای مشاهده مقاله مضرات مصرف قهوه کلیک کنید

منبع : https://www.healthline.com/health/coffee-benefits-for-skin#benefits

https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee#:~:text=Caffeine%20stimulates%20your%20nervous%20system,body%20for%20intense%20physical%20exertion.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

    1. نسترن محمدی پاسخ

      بله حتما از این مقالات در آینده هم خواهیم داشت.
      ما از بازخورد شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *