قهوه دمی و روش های آماده سازی

قهوه دمی :

قهوه دمی ،با ریختن آب داغ روی دانه قهوه هایی که درون یک فیلتر قرار دارد تهیه می شود. قهوه های دمی روش معمول تهیه دانه های قهوه رست شده برای نوشیدن است. در حالی که روش های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد ، می توان گفت که تقریباً همگی شامل اضافه کردن دانه های قهوه با آب در طی یک دوره زمانی هستند. روش های مختلفی برای تهیه قهوه وجود دارد که توصیف روش صحیح را دشوار می کند.

قهوه دمی

عوامل سازگار در روش های دم کردن :

  • مقدار قهوه
  • نوع آسیاب
  • آب (نوع و دما)
  • زمان استخراج

بنر کمپین قهوه

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو :

اسپرسو و قهوه دم کرده نشان دهنده دو روش متفاوت برای تهیه قهوه هستند که به طرز چشمگیری در طعم قهوه تأثیر می گذارند. تفاوت های قهوه اسپرسو و قهوه دمی در میزان آسیاب دانه های قهوه و زمان دم آوری است. زمان دم اسپرسو کوتاه تر است و میزان آسیاب برای قهوه دمی درشت تر از اسپرسو می باشد.

قهوه دمی

در جایی که اسپرسو از فشار برای وادار کردن آب داغ از طریق قهوه ریز آسیاب شده استفاده می کند ، قهوه دم کرده شامل ریختن آب داغ روی قهوه تازه (یک روش ریختن) یا اضافه کردن دانه های قهوه تازه در آب گرم (دم کردن غوطه وری) است. در هر صورت آب داغ بخش اعظم قهوه را حل می کند ، سپس از طریق یک کاغذ ، پارچه یا فیلتر فلزی و در یک لیوان یا کارافه در جایی که آماده می شود عبور می کند.

اسپرسو چگونه ساخته می شود :

تمام قهوه ها باید قبل از نوشیدن دم شوند و اسپرسو نیز از این قاعده مستثنا نیست. اسپرسو با مجبور کردن آب داغ از طریق قهوه ریز آسیاب شده تحت فشار بسیار زیاد تولید می شود این منجر به شلیک قهوه بسیار متمرکز با شیرینی کارامل و یک کرم متمایز (لایه ای از کف) در بالا می شود. برای تهیه صحیح اسپرسو قهوه باید کاملاً ریز آسیاب شود. دلیل این امر در کوتاه بودن مدت زمان تماس قهوه با آب است. به عنوان یک قاعده ، هرچه زمان تماس (دم کردن) کوتاه تر باشد ،قهوه شما نیز باید ریز تر آسیاب شود.

روش های تهیه قهوه دمی :

قهوه های دمی

نظرات مختلفی وجود دارد که روش های دم دستی کنترل کیفیت بهتر و تجربه قهوه برتر را امکان پذیر می سازد. برای بسیاری ، سرگرم کننده تر و جذاب تر است که به جای ضربه زدن به دکمه “دم” روی یک ماشین ، از رویکرد “دم” دستی استفاده کنند.

قهوه های دمی

قهوه قطره ای (مخروط قهوه) :

یکی از قدیمی ترین ، ساده ترین ، سریعترین روش های دم کردن قهوه روش قطره ای با استفاده از مخروط قهوه و فیلتر کاغذ است. آب گرم به طور مساوی بر روی دانه های قهوه در یک فیلتر کاغذ ریخته می شود و سپس ، قهوه دم کرده آرام و مستقیماً درون یک فنجان ریخته می شود. مخروط های قهوه از پلاستیک ، شیشه ، استیل و یا سرامیک ساخته شده اند. شکل مخروط و فیلترهای آنها روی طعم دهنده ها تأثیر می گذارد.

قهوه دمی مخروط قهوه

نکات مورد توجه قهوه قطره ای (مخروط قهوه) :

_ آسیاب دانه: متوسط ​​تا درشت
_ مقدار قهوه: 3 قاشق غذاخوری قهوه (21 گرم)
_ مدت زمان دم کردن: 1-3 دقیقه
_ مشخصات طعم دهنده: بدن صاف و گرد
_ یک فنجان قهوه تولید می کند
_ پاک شوندگی راحت
_ قابل حمل
_ به فیلترهای کاغذی که با مخروط مطابقت دارند نیاز دارد.

روش دم آوری (v60) :

روش دم آوری خیلی پیچیده نیست فقط نیاز به مقداری ظرافت دارد. روش‌های مختلفی برای دم آوری قهوه وجود دارد و یادگیری این روش‌ها با استفاده از تجهیزات گوناگون در منزل لذت نوشیدن یک فنجان قهوه داغ را دو چندان می‌کند. در این مطلب روش دم کردن قهوه با وی سیکستی (v60) را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات مورد نیاز :

  • قهوه‌ساز v60
  • فیلتر کاغذی
  • لیوان برای سرو
  • پودر قهوه با درجه آسیاب درشت
  • کتری

روش تهیه قهوه با وی سیکس تی (v60) :

1. یک کتری را بجوشانید و بگذارید یک دقیقه استراحت کند. (دما باید بین 90 تا 96 درجه سانتی گراد باشد)

2. یک کاغذ فیلتر را درون V60 خود قرار دهید و با آب داغ بشویید (پس از آن آب را دور بریزید!).

نکته اول : با شستشوی کاغذ صافی اطمینان حاصل می کنید که روی طعم تأثیر نمی گذارد ، بنابراین شما فقط نت های خوش طعم قهوه خود را دریافت می کنید.

تهیه قهوه با وی سیکس تی (v60)

3. 24 گرم قهوه آسیاب شده ( به ازای هر 100 میلی لیتر آب 8 گرم قهوه ) توجه کنید که آسیاب قهوه شما برای دم آوری v60 باید درشت باشد.

آسیاب مناسب برای دم آوری قهوه با v60

4. در مرحله بعدی 250 میلی‌لیتر آب داغ را به‌ صورت دورانی روی پودر قهوه اضافه می‌ کنیم تا بالای سطح V60 را بپوشاند.

دم آوری قهوه با v60

5. قهوه را دوباره هم می‌زنیم و حدود 2٫5 تا 3 دقیقه صبر می‌ کنیم تا قهوه از فیلتر عبور کرده داخل قوری بریزد و بعد آن را سرو می‌کنیم.

نکته اصلی: حباب های فرار از دی اکسید کربن نشانه اصلی این است که قهوه شما تازه است ، زیرا زمان کافی برای خشک کردن طبیعی ندارد.

تکته: توجه داشته باشید اگر مسیر خروجی قهوه مسدود شد  آسیاب قهوه شما ریز است و قهوه خود را با درجه درشت تر باید آسیاب کنید.

روش تهیه قهوه با نل دریپ :

قهوه از نل غلیظ ، متمرکز و فوق العاده شیرین است -کاملاً مطبوع و شکننده است : در این روش استفاده از آب خیلی داغ، ریختن آب زیاد و با عجله می تواند طعم آن را از بین ببرد، ابتدا فیلتر را به مدت پنج دقیقه در آبجوش قرار دهید و بجوشانید.

سپس آب اضافی آن را بگیرید و فیلتر را روی قهوه ساز قرار دهید.

قهوه دمی نل قطره ای

فیلتر را بر روی قهوه ساز قرار داده و با آب گرم  خیس کنید (آب جمع شده را دور بریزید)

دانه قهوه را آسیاب کنید

برای این روش به قهوه بیشتری نسبت به دیگر روش های پور اور نیاز است٬ حدود 45 تا 50 گرم و میزان آسیاب آن باید چیزی مانند فرنچ پرس باشد.

قهوه دمی نل قطره ای

دانه آسیاب شده قهوه را داخل فیلتر بریزید و آن را مانند تپه در آورید.

یک قاشق چوبی بگیرید (یا یک چاقو) و با حرکات اره ای ملایم راه را در اطراف قهوه درست کنید.

قهوه دمی نل قطره ای

در بالای قهوه یک تورفتگی به اندازه دکمه ایجاد کنید. باید عمق به اندازه یک بند انگشت باشد.

قهوه دمی نل قطره ای

آب را اضافه کنید

پس از رسیدن  آب تا حدود دمای  175 درجه فارنهایت (80 درجه سانتی گراد) شروع به ریختن آب به آرامی در اطراف حفره کنید. (45 گرم آب حدود 45 ثانیه). نگران اشباع همه دانه های خود نباشید. پس از اتمام ریختن ، 45 ثانیه مکث کنید.

قهوه دمی نل قطره ای

بار دوم نیز به آرامی آب را اضافه کنید ( 80 گرم آب حدود 60 ثانیه ) در مرکز قهوه آب بریزید و 20 ثانیه صبر کنید

قهوه دمی نل قطره ای

ریختن نهایی! این بار در مدت زمان 30 ثانیه 60 گرم آب بریزید . باید 185 گرم آب را در طی 3 دقیقه و 20 ثانیه ریخته باشید.

قهوه دمی نل قطره ای

_ صبر کنید تا تمام آب در پایین ظرف جمع شود.

_ فیلتر را برداشته و قهوه را سرو کنید.

_ فنجان خود را با استفاده از آب گرم خود از قبل گرم کنید.

_ قهوه نل کمی خنک تر از قهوه های سنتی است (قهوه در دمای پایین دم آوری شده است).

تهیه قهوه دمی

روش دم آوری قهوه با کمکس :

آموزش درست کردن قهوه دمی با کمکس پیچیده نیست ولی نیاز به ظرافت و ریزه کاری دارد. دم آوری قهوه به وسیله کمکس جزو روش های دم آوری موج سوم (نسل سوم) مانند سایفون , ایروپرس , v60 و… می باشد.

موارد مورد نیاز برای تهیه قهوه کمکس :

  • کمکس
  • فیلتر کاغذی
  • آب 93 درجه، برای هر نفر 150 میلی لیتر
  • پودر قهوه یا دانه قهوه

روش تهیه قهوه با کمکس (Chemex) :

توجه: مقدار قهوه و آب بسته به نوع قهوه ای که می نوشید و سنگینی مورد نظر شما متفاوت است. به عنوان نقطه شروع ، توصیه می کنیم برای 450 میلی لیتر آب 27 تا 42 گرم پودر قهوه (بنا بر علاقه و میزان عصاره گیری) استفاده کنید

آسیاب مناسب برای قهوه دمی Chemex

فیلتر خود را باز کنید و آن را در Chemex خود قرار دهید . فیلتر کمکس به گونه ای تا میخورد که یک طرف فیلتر یک لایه کاغذ و طرف دیگر سه لایه کاغذ قرار می گیرد اطمینان حاصل کنید که طرف سه لایه در قسمت جلویی (محل خروج قهوه) بنشیند.

بهتر است با آب داغ فیلتر کاغذی تان را کمی خیس کنید تا هم کمکس تان گرم شود هم قهوه تان طعم و بوی کاغذ نگیرد در پایان این کار، آب را دور بریزید.

قهوه خود را درون فیلتر بریزید و به آن لرزش ملایم دهید. این کار سطح قهوه را صاف می کند و امکان ریختن یکنواخت تر آب را فراهم می آورد.

قهوه دمی Chemex

آب 90 الی 93 درجه را روی قهوه بریزید به اندازه ای که پودر قهوه خیس بخورد یا به اصطلاح، قهوه شکوفه کند سپس کمی صبر کرده و آب باقی مانده را اضافه کنید. آب را باید به صورت چرخشی یا دورانی روی پودر قهوه بریزید. حدودا بعد از گذشت 30 ثانیه باقی آب را می توانید اضافه کنید

3:30 الی 4 دقیقه باید صبر کنید تا عصاره گیری از قهوه تان انجام شود و نوشیدنی نهایی در گوی پایینی تشکیل شود. بعد از دم آوری، فیلتر کاغذی را به همراه تفاله قهوه دور بریزید.

قهوه دمی Chemex

نکات مربوط به تهیه قهوه دمی با کمکس ( chemex ) :

آسیاب دانه: درشت متوسط
قهوه : 6 قاشق غذاخوری قهوه (42 گرم)
مدت زمان دم کردن: 4 دقیقه
مشخصات طعم دهنده: متعادل ، پاک کننده ، تصفیه شده ، گلدار ،

نتهای شیرین و غیر اسیدی است
اندازه های مختلف تا 6 فنجان بازده دارد
تمیز کردن سخت تر و به برس مخصوص احتیاج دارد
قابل حمل اما شکننده
به فیلترهای کاغذ Chemex (کمکس) نیاز دارد

 فرنچ پرس :

به عنوان بهترین و آسان ترین روش برای تهیه قهوه برتر و مداوم در نظر گرفته می شود.در فرنچ پرس ، قهوه در آب داغ خیس شده ، تفت داده می شود و صاف می شود. بنابراین ، روغنهای اساسی طعم دهنده قهوه ، کافئین و آنتی اکسیدان ها بهتر از قبل منتشر و با حفظ خالص ترین طعم های قهوه حفظ می شوند.

قهوه دمی فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس :

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

آنچه شما نیاز دارید :

_ فرنچ پرس
_ دانه های قهوه (دانه عربیکا برای این روش مناسب است)
_ آسیاب قهوه
_ لیوان گرم

طرز تهیه :

دانه های قهوه را درشت آسیاب کنید

_ به حدود دو قاشق غذاخوری دانه قهوه آسیاب شده نیاز دارید.

_ فرنچ پرس را با کمی آب گرم گرم کنید.

_ دانه های قهوه را  داخل فرنچ پرس اضافه کنید.

آب جوش را روی پودر قهوه بریزید

آب گرم (تقریباً 158 تا 176 درجه فارنهایت یا 70-80 درجه سانتیگراد) را روی پودر قهوه ی درون ظرف بریزید تا آب دقیقاً بالاتر از سطح قهوه باشد. فرنچ پرس را کامل بچرخانید تا پودر با آب مخلوط شود یا با یک قاشق هم بزنید.

تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس

بقیه آب گرم را بریزید و بازم فرنچ پرس را کامل بچرخانید یا هم بزنید تا پودر با آب مخلوط شود سپس درب فرنچ پرس را ببندید .

بگذارید قهوه 4 دقیقه دم بکشد (یا اگر می خواهید نوشیدنی قوی تری داشته باشید) مدت دم کردن را طولانی تر کنید. پیستون را به آرامی فشار دهید تا پودرهای حل نشده از قهوه جدا شوند. زمانی که پیستون پایین است، قهوه را از فرنچ پرس به درون لیوان بریزید. (پیستون را به آرامی فشار دهید و فقط یک فشار آهسته و پایدار اعمال کنید).

نکات مربوط به تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس :

آسیاب دانه: درشت
قهوه زمین: 2-2.5 قاشق غذاخوری قهوه (14-17 گرم) برای یک فنجان
مدت زمان دم کردن: 4 دقیقه
مشخصات طعم دهنده: ظرافت های طعم خالص و تمیز که بدن پیچیده و محکم دارند
اندازه های مختلف تا 8 فنجان قهوه تولید می کند
پاک شوندگی راحت
قابل حمل ، به ویژه انواع حرارتی از جنس استنلس استیل
بدون فیلتر مورد نیاز است

 ایروپرس :

ایروپرس یک لوله / سیلندر است و در 3 قسمت تشکیل شده است. یک فیلتر در یک سبد قهوه در انتهای محفظه دم کرده قرار دارد. قهوه ها در محفظه دم قرار می گیرند که آب گرم اضافه می شود و قهوه را غوطه ور می کند. برای استخراج قهوه ، یک پیستون فشار می یابد و فشار هوا ایجاد می کند تا قهوه دم کرده را از طریق فیلتر داخل یک فنجان ریخته شود.

روش تهیه قهوه با ایروپرس :

آنچه شما نیاز دارید :

_ ایروپرس
_ آسیاب قهوه
_ دانه
_ فیلترهای کاغذ
_ یک ابزار دستکاری
_ لیوان گرم

طرز تهیه :

قهوه خود را وزن کرده و به صورت ریز آسیاب کنید.

یک فیلتر کاغذی را درون درب پلاستیکی قابل جدا شدن ایروپرس قرار دهید.

فیلتر را درون درب ایروپرس قرار داده و از آب جوش برای شستشوی فیلتر و مرطوب کردن ایروپرس استفاده کنید.

آب جوش را آماده کنید :

آب جوش را آماده کنید و بگذارید چند ثانیه خنک شود.

 پودر قهوه را اضافه کنید

یک فیلتر دیگر در قسمت بالایی قرار دهید.

آب گرم اضافه کنید :

هنگامی که آب شما به دمای مورد نظر رسید،آن را به آرامی روی پودر قهوه در محفظه بریزید.

پیستون را فشار دهید :

به محض اینکه ریختن آب تمام شد ، محفظه ای را روی لیوان خود قرار دهید و پیستون را وارد کنید. مرحله آخر فشار دادن پیستون به سمت پودر قهوه هایی است که در پایین جمع شده است ، با یک دست ایروپرس را در جای خود نگه دارید و از طرف دیگر به طور پیوسته پیستون را فشار دهید.

از قهوه دمی خود لذت ببرید.

نکات مربوط به تهیه قهوه دمی با ایروپرس :

آسیاب دانه: ریز متوسط
قهوه زمینی: 2.5 قاشق غذاخوری قهوه (17 گرم)
مدت زمان دم کردن: 1-2 دقیقه
مشخصات طعم دهنده: قهوه شیرین ، پر جنب و جوش
یک فنجان قهوه تولید می کند
پاک شوندگی راحت
قابل حمل و بسیار محبوب است
به فیلترهای کاغذی ایروپرس( AeroPress ) نیاز دارد (یا یک فیلتر فلزی خوب)

سایفون :

سایفون یک قهوه ساز فانتزی و چشمک زن است. در سال 1840 در آلمان اختراع شد. دم آوری قهوه در محفظه بالایی یعنی جایی که پودر قهوه در آن قرار دارد و با وارد شدن آب محفظه پایینی در محفظه بالایی بر اثر فشار بخار انجام می‌شود.

روش تهیه قهوه با سایفون :

بعد از خیساندن فیلتر حداقل 5 دقیقه در آب گرم ، آن را در قسمت انتهایی قسمت اصلی سایفون قرار دهید.

قسمت پایین سیفون  خود را با 300 گرم آب گرم (حدود یک فنجان 12 اونسی ) پر کنید.

فیلتر را در محفظه قرار داده و محفظه بالایی را روی قسمت پایینی سوار کنید لازم نیست خیلی سخت فشار دهید؛ سپس با کمک منبع گرمایی آب را حرارت می دهیم.

در حالی که آب در حال گرم شدن است ، بین 20-25 گرم قهوه را اندازه گیری کرده و آن را آسیاب کنید.

به زودی آب شروع به جوشیدن می کند و به درون محفظه بالا می رود.

زمانی که دمای آب در محفظه بالایی به حدود 85 تا 90 درجه سانتیگراد رسید، قهوه آسیاب شده را  اضافه کنید.

قهوه دمی

آن را هم بزنید تا ترکیب یک‌ دست شود. سپس شعله را کم کنید و مجددا ترکیب قهوه و آب را هم بزنید. بعد از گذشت یک و نیم الی دو دقیقه شعله را خاموش کنید.

بگذارید قهوه به مدت یک دقیقه رقیق شود.

قهوه دمی

بعد از گذشت این زمان ، سایفون را از منبع گرمایی دور کنید و ده عدد چرخش را با استفاده از یک قاشق به آن بدهید.

تهیه قهوه با سایفون

عصاره نهایی در محفظه زیرین جمع می شود. زمانیکه تمامی عصاره به محفظه زیرین منتقل شد، محفظه بالایی را برداشته و قهوه را سرو کنید.

نکات مورد نظر درمورد تهیه قهوه با سایفون  :

آسیاب دانه: درشت متوسط
قهوه زمینی: 6 قاشق غذاخوری قهوه (40 گرم)
مدت زمان دم کردن: 6 دقیقه
مشخصات طعم دهنده: طعم ملایم و لطیف
چندین فنجان قهوه تولید می کند
تمیز برای تمیز کردن
ظریف و ذخیره سازی سخت. قابل حمل نیست

نکاتی برای بهبود روش دم کردن با سایفون :

قبل از استفاده ، فیلترها را با آب داغ بشویید تا مواد شیمیایی روی کاغذ برداشته شود. برای روش های ریختن ، از آب گرم و آهسته و ثابت در حرکت مارپیچ از مرکز به بیرون استفاده کنید تا همه قهوه ها را به طور مساوی اشباع کنید ، و این باعث استخراج بهینه می شود. از دانه ی روست تازه استفاده کنید و دانه ها را قبل از دم کردن آسیاب کنید آب گرم فقط باید جوش بیاید (205F یا 96C). از قبل دستگاه قهوه و فنجان ها را با آب داغ بشویید تا قهوه بیشتر داغ شود.

طرز تهیه قهوه با موکاپات :

موکاپات از طریق فیلتراسیون کار می کنند فرآیند تولید دم در گرمای کم صورت می گیرد بخار حاصل از آب جوش از طریق لوله به داخل قهوه ها بالا می رود و قهوه دم کرده به داخل اتاقک بالای موکاپات وارد می شود.

آنچه شما نیاز دارید :

موکاپات
آسیاب قهوه
دانه های قهوه
آب فیلتر شده سرد
لیوان گرم

طرز تهیه :

مخزن پایین موکاپات را با آب پر کنید :

_ آب را در قسمت زیرین تا محدوده مشخص شده موکاپات پر کنید .

_ حداقل 5 تا 6 اونس مایع (150 تا 180 میلی لیتر) آب استفاده کنید.

سبد را روی مخزن آب قرار دهید.

دانه‌ های قهوه را آسیاب کنید.

دانه های آسیاب شده را به محفظه اضافه کنید :

برای هر 2 اونس مایعات (59 میلی لیتر) از 1 تا 2 قاشق غذاخوری (5 تا 10 گرم) پودر قهوه استفاده کنید. پودر قهوه ها را داخل محفظه اطمینان حاصل کنید که دانه های آسیاب شده قهوه با قسمت بالای محفظه مسطح هستند.

موکاپات را مجدداً جمع کنید و آن را روی حرارت اجاق گاز قرار دهید : محفظه بالای  موکاپات را روی قسمت پایین قرار دهید و سپس پیچ کنید.

بگذارید قهوه 4 تا 5 دقیقه دم بکشد :

موکاپات را روی حرارت ملایم  قرار دهید اطمینان حاصل کنید که درب موکاپات کاملا بسته است و گرما را حفظ می کند.

زمانی که آماده شود، از ستون عمودی وسط موکاپات با صدای سوت مانندی خارج می‌ شود.

زمانی که آماده شد سر نازل شروع به کف کردن می کند در این حالت باید شعله را خاموش کنید.

قهوه را در لیوان سرو کنید :

قهوه  را در لیوان بریزید تا در حالی که هنوز گرم است می توانید از آن لذت ببرید.

نکات تهیه قهوه با موکاپات :

آسیاب دانه: ریز و درشت متوسط
قهوه زمین: 2.5 -3  قاشق غذاخوری قهوه (17-22 گرم)
مدت زمان دم کردن: 5 دقیقه
مشخصات طعم دهنده: قوی و تلخ است
نیاز به اجاق گاز دارد
پاک شوندگی راحت
قابل حمل و با دوام
فیلترهای اضافی لازم نیست

برای مشاهده مقاله لانگ بلک کلیک کنید

منبع :

https://bluebottlecoffee.com/preparation-guides

https://coffee-brewing-methods.com/

https://stories.starbucks.com/stories/2016/espresso-vs-brewed-coffee/

https://www.javapresse.com/blogs/cold-brew/hot-brewed-vs-cold-brewed-coffee

https://www.eatingbirdfood.com/why-cold-brew-coffee-is-better-how-to-make-it/

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *