طرز تهیۀ چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا برای لاغری :

نوشیدن یک لیوان چای می تواند خستگی روزانه را از شما دور کند چه بهتر که این چای، چای ماسالا باشد که چای ماسالا برای لاغری نیز مفید است و یکی از چای های پرطرفدار بوده که در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این چای دارای مواد مغذی زیادی است که نوشیدن آن برای هرشخص با هر سنی بسیار مفید خواهد بود. شما می توانید از این چای در مهمانی های خود استفاده کرده و از آن لذت ببرید.

چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یک چای خوش طعم هندی و به معنای چای با ادویه است. این چای یک نوشیدنی سالم بوده، دارای فواید بسیار زیادی برای بدن است و در سراسر دنیا به روش های متفاوتی تهیه می شود. ماسالا حاصل ترکیب چای سیاه، آب و مخلوطی از گیاهان و ادویه ها بوده و به راحتی تهیه می شود. کسانی که مایل باشند می‌توانند این چای ماسالا را با شکر میل کنند. اما باید به یاد داشت که این کار می‌تواند موجب بالا رفتن درصد چربی و کالری این نوشیدنی شود بنابراین پیشنهاد می‌ شود که در زمان تهیه این نوشیدنی از شکر به مقدار کم استفاده نمود.

 

چای ماسالا برای لاغری

آیا با چای رویبوس آشنا هستید؟ میدانید چه خواصی دارد؟ برای اشنایی با این چای مقاله چای رویبوس چیست را مطالعه کنید.

ترکیبات چای ماسالا برای لاغری :

در چای ماسالا از ترکیبات خاصی استفاده می شود، این کار هم دلایل خاص خود را دارد.  برای مثال از زنجبیل و هل برای دادن طعم و عطر بی‌نظیر به نوشیدنی استفاده می شود. اگر می خواهید این نوشیدنی طعم شیرینی داشته باشد دارچین و دانه های رازیانه برای این کار بی نظیر هستند. در چای ماسالا از دانه های فلفل سیاه نیز استفاده می شود. دانه های فلفل سیاه  طعم تندی را به این نوشیدنی اضافه می کنند همچنین در پاکسازی گلو نیز می توانند بسیار موثر عمل کنند. ناگفته نماند که بعضی از افراد از جوز هندی نیز در این نوشیدنی خوشمزه استفاده می کنند جز هندی یکی از ادویه جات کلاسیک این نوشیدنی است که در دادن طعم شیرین به چای ماسالا می تواند بسیار مفید باشد.

 

چای ماسالا برای لاغری

طرز تهیۀ چای ماسالا برای لاغری

مواد لازم : 

_ 2 تا 3 برش زنجبیل

_ 5 عدد غلاف هل سبز

_ 1 عدد بادیان ستاره ای (اختیاری)

_ دانه فلفل (اختیاری)

_ 4 عدد میخک کامل

_ ½ چوب دارچین

_ 1-2 قاشق چایخوری چای سیاه

_ 1 فنجان شیر

_ 2-3 قاشق چاخوری شیرین کننده مد نظر (شکر ،عسل ،شربت افرا )

_ یک فنجان آب

دستورالعمل ها :

_ در مرحلۀ اول تمام ادویه ها را درون آسیاب می ریزیم و خورد می کنیم ،ادویه ها نباید کاملا پودر شوند، همین که مقداری آسیاب شوند کافی است.

_ در مرحلۀ دوم ادویه های آسیاب شده را به همراه یک لیوان آب درون یک ظرف کوچک می ریزیم و روی حرارت ملایم میگذاریم ،به مدت 15 دقیقه بگذارید که جوشیده شود.

_ در مرحله سوم چای را اضافه می کنیم.

_ در مرحله چهارم مواد درون ظرف را فقط به جوش می آوریم سپس حرارت را خاموش می کنیم و میگذاریم 10 دقیقه دم بکشد. (توجه داشته باشید که جوشاندن زیاد چایی باعث تلخی آن می شود.)

_ درمرحلۀ پنجم شیر را به ظرف اضافه می کنیم و می گذاریم مقداری گرم شود و شیرین کننده مد نظر را اضافه می نماییم. پس از اتمام کار چای را صاف درون فنجان ریخته و میل کنید.

نکته :

برای شیرین کردن چای ماسالا برای لاغری در هند از نبات یا نیشکر استفاده می کنند. اگر چای غلیظی دوست دارید می توانید شیر بیشتری اضافه کنید.

 

چای ماسالا

خواص چای ماسالا :

1-چای ماسالا با کاهش سطح ناکافی کلسترول در بدن و افزایش خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

2-مصرف منظم چای ماسالا میتواند استرس را کاهش دهد.

3- مصرف چای ماسالا همراه با شیر برای تقویت استخوان ها مفید است.

4-نوشیدن منظم چای ماسالا به تناسب اندام نیزکمک می کند.

6-چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد.

7-از آنجایی که حاوی دارچین است بهترین تقویت کننده ایمنی طبیعی محسوب می شود.

8-هضم را بهبود می بخشد.

9-تا حدی از بروز سرطان پیشگیری می کند(درمان کنند سرطان نیست فقط برای پیشگیری تا حدودی می تواند کمک کننده باشد).

10-نوشیدن یک فنجان چای ماسالا به بهبود خواب کمک می کند.

11-تا حدودی میتواند از دیابت جلوگیری نماید.

12-چای ماسالا برای لاغری نیز مفید است.

چای ماسالا برای لاغری

فواید چای ماسالا برای لاغری :

چای سیاه از اصلی ترین عضو در تهیۀ این چای است که از چاقی پیشگیری کرده و کالری آن را کاهش می دهد. بدن شما بعد از نوشیدن هریک لیوان چای ماسالا بین 60تا 80 کالری دریافت می کند. شما می توانید برای کمتر شدن این میزان کالری  پودر حاضری که در بازار موجود است را تهیه کرده و آن را بجای شیر با آب درست کنید.

نوشیدن این چایی با شیر، پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن را فراهم می کند و احساس سیری را به شما می دهد در این صورت شما از پر خوری زیاد دست بر می دارید. درضمن هرچه انتخاب شیری که در طرز تهیۀ این چای استفاده می کنید، کم کالری تر باشد بیشتر برای لاغری مفید است. ادویه های موجود در چای ماسالا آنزیم های گوارشی را تحریک کرده که نتیجه آن جذب اکسیژن بیشتر و تجزیۀ چربی ها می باشد.

بهترین برندهای چای ماسالا :

این چای جزء یکی از پر خاصیت ترین دمنوش های جهان بشمار می رود. سلیقه های متفاوت بسیاری از مردم باعث شده که چای ماسالا با برند های زیادی وجود داشته باشند. برند های که قرار است درمورد آنها صحبت کنیم توانسته اند بهترین و خوش طعم ترین چای ماسالا را تهیه و در دسترس شما قرار دهند. بهترین برند های چای ماسالا عبارتند از:

1-دانی دُر

چای ماسالا دانی دُر به دلیل وجود ادویه های زیادی که در آن هست فواید زیادی برای سلامتی دارد. نوشیدن یک فنجان از چای ماسالا دانی دُر در روز می تواند بیماری های زیادی را از شما دور کند. دانی دُر ساخت ایران است و جزء با کیفیت ترین ها محسوب می شود. این پودر در سه نوع شیرین و تند و کلاسیک موجود است. که در نوع شیرین این برند شیرینی کمتر و تندی بیشتر احساس می شود و در نوع تند آن برعکس تندی بیشتر و شیرنی کمتر احساس می شود.

2-مومنتی

چای ماسالا برند مومنتی علاوه بر عطر عالی ، طعم بسیار خوبی نیز دارد. این برند ساخت ایران میباشد و در وزن 700 گرمی موجود است. برند مومنتی در چای ماسالا تعادل در بین  ادویه ها ایجاد کرده و فقط کافی است که آن را با مقدار مشخصی شیر و شیرین کننده مخلوط کرده تا طعم خوبی را به ارمغان بیاورد. قیمت مناسب و کیفیت بالا از ویژگی های حائز اهمیت این برند محسوب می شود.

3-سانتوس

این برند نیز ساخت ایران بوده و از پرفروش ترین چای های کشور است، در این برند هیچگونه اسانسی استفاده نشده است. به این دلیل که برند سانتوس توازن بسیار عالی بین ادویه ها و شکر موجود در این محصول برقرار کرده و نیاز به شیرین کننده زیادی ندارد. در وزن 1 کیلو،250 گرم  موجود است . کسانی که از چای ماسالا برای لاغری استفاده می کنند می توانند با خیال راحت چای ماسالا سانتوس را انتخاب کنند.

چرا چای ماسالا برای سالمندان مفید است؟

همانطور که میدانیم کهولت سن حساس ترین دوره زندگی است و نجات سالمندان از تمام بیماری های عفونی و غیر عفونی مشکل است. با این حال ، چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و دارویی که دارد می تواند به سالمندان کمک کند تا تناسب اندام داشته باشند. همچنین آنتی اکسیدان موجود در چای ماسالا سالمندان را از سرماخوردی دور نگه می دارد. چای ماسالا کلسترل و فشار خون را کاهش می دهدکه این باعث سلامت قلب آنها می شود.

آیا چای ماسالا برای لاغری مفید است؟

چای ماسالا همچنین برای لاغری مفید است. به دلیل وجود هل، شیر و میخک در این نوشیدنی پروتئین جذب بدن می شود و احساس سیری را به شما می دهد. همچنین چای ماسالا هضم غذا را بهبود می بخشد و با هضم بهتر، متابولیسم شما نیز بهتر می شود. خاصیت تولید گرما چای ماسالا به سرعت بخشیدن به متابولیسم شما کمک می کند. این به نوبه خود می تواند تا حدودی به کاهش وزن شما کمک کند.

آیا می توانیم هر روز چای ماسالا بنوشیم؟

هنگامی که چای ماسالا را به طور منظم برای مدت طولانی بنوشید، بهبودی در هضم غذا، قند خون، وزن و سلامت کلی خود خواهید دید. همچنین این چای نه تنها به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک می کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را قوی تر نموده و شما را از بیماری ها و عفونت های رایج دور نگه می دارد. اما زیاد روی کردن، در خوردن هرچیزی مشکل ساز است و چای ماسالا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نوشیدن سه فنجان در روز مشکلی ندارد اما بهتر است به همان یک فنجان در روز قانع باشید. لازم به ذکر است که چای ماسالا مقدار کمی کافئین دارد بنابراین مصرف بیش از اندازه آن در روز باعث اختلال خواب، استرس و آشفتگی می شود. و همچنین بهتر است که زنان باردار از خوردن چای ماسالا اجتناب کنند چون کافئین موجود در چای ماسالا باعث سقط جنین و یا کم وزنی جنین می شود.

منبع :
https://www.feastingathome.com/authentic-masala-chai-recipe/

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *