قهوه کنیا و ویژگی هایش

قهوه کنیا :

قهوه کنیا به دلیل داشتن طعم مداوم و غنی اش به همراه یک اسیدیته ای عمیق و عطر دلپذیر شناخته می شود ، طعم و مزه ای کاملاً روشن و دارای تنوع میوه دارد.

قهوه کنیا

در ارتفاعات بالای فلات کنیا برخی از بهترین قهوه های لذیذ برتر دنیا کشت می شوند یکی از دلایلی که قهوه کنیا به عنوان یکی از قهوه های برتر دنیا شناخته می شود این است که آنها طعم های بسیار متمایزی دارند.

تاریخچه قهوه کنیا :

قهوه اولین بار بین سال های 1889 تا 1893 به کنیا وارد و کشت و برداشت آن زیر نظر انگلیسی ها آغاز شد در سال های ابتدایی ورود قهوه، این محصول در کنیا تولید و برای فروش به انگلیس ارسال می شد اما پس از مدتی امتیاز فروش آن به کنیایی ها داده شد و در حال حاضر از تولید کنندگان بزرگ قهوه در جهان شناخته شده است.

ویژگی کلی قهوه کنیا :

قهوه کنیا

منطقه: کنیا

ارتفاع درحال رشد : 1700 – 1800 متر

تنوع: عربیکا

دوره برداشت : نوامبر – دسامبر

فرآیند فرآوری : کاملاً شسته / به صورت طبیعی

عطر: تازه ، گلدار

طعم: میوه ای ، شیرین ( انواع توت ها ، لیموترش ، گوجه فرنگی)

بدن: غنی ، سنگین

اسیدیته: روشن

پردازش مرطوب روشی است که در قهوه های سبز استفاده می شود. (قهوه های کنیا)

نوع دانه قهوه کنیا :

نوع دانه قهوه کنیا

دو نوع دانه قهوه در جهان وجود دارد : عربیکا و روبوستا ،، دانه های عربیکا طعم بهتر و قهوه ای با کیفیت بالاتر را ارائه می دهد ، در حالی که دانه های روبوستا ، دارای تلخی ذاتی است. دانه های قهوه کنیا به دلیل داشتن خاکهای آتشفشانی با ارتفاع زیاد و لومی ، یک محصول مشهور در سطح جهان است که برای پرورش دانه های عربیکا ایده آل است. کنیا با جفت کردن این منابع طبیعی با یک سیستم پیشرفته رشد ، تولید و توزیع ، کاملاً از پتانسیل قهوه خود استفاده کرده است.

ویژگی های طعم قهوه کنیا :

مزه قهوه های کنیایی به خاطر شیرینی و شخصیت قدرتمندشان شناخته شده اند ، دارای یک حضور درخشنده در فنجان است ، و دارای طعم های شدید با غنای مشخص و خشک و شبیه به اتیوپی هارار است.

به طور معمول طعم غنی ، دلپذیر و شیرین را ارائه می دهند بسیاری از دانه ها که در ارتفاعات زیاد در خاکهای آتشفشانی رشد می کنند دارای مقدار زیاد اسیدیته هستند. دانه های کنیایی دارای جنس متوسط ​​هستند ، در حالی که  طعمی جسورانه و آبدار بودن را روی کام به وجود می آورند.

شرایط جغرافیایی قهوه کنیا :

ارتفاعات کنیا ، دارای خاکهای آتشفشانی و بارندگی خوب می باشد که بهترین محیط را برای تولید قهوه عربیکا با کیفیت عالی کنیا فراهم می کند. علاوه بر شرایط ایده آل برای رشد ، قهوه در کنیا مورد توجه است زیرا به دلیل اهمیت مراقبت تولیدکنندگان از قهوه در طول رشد و فرآوری قهوه خود ، قهوه ای که از آن استفاده می شود برای پیشگیری از بیماری ها و کنترل آفات حشرات مورد توجه ویژه قرار می گیرند. مدیریت فرآیند تولید قهوه که شامل هرس ، برداشت به موقع و فرآوری است ، جدی گرفته می شود.

این خاک های آتشفشانی و لومی مناسب برای کشت دانه های عربیکا بوده و تا حد زیادی در تولید محصولات باکیفیت در شهرت کنیا تاثیرگذار است. در حال حاضر حدود 160،000 هکتار زمین برای قهوه کشت می شود. بیشتر قهوه های سبز كنیا در ارتفاعاتی از 1400 متر تا 2000 متر از سطح دریا در خاكهای آتشفشانی در ارتفاعات مرتفع اطراف تپه های پوشیده از برف رشد می كنند. ماهیت ارتفاع زیاد به این معنی است که قهوه ها به آهستگی رشد می کنند و باعث می شود در زمان کافی تولید شود و مواد مغذی زیادی را برای تهیه دانه قهوه فراهم کند تاریخ قهوه در کنیا همواره شامل : کار سخت ، عزم و اراده و عشق به زمین و زراعت بوده است.

برداشت دانه های قهوه کنیا :

گل دادن گیاهان قهوه در ماه مارس و آوریل رخ می دهد ، با رسیدن میوه قهوه از ماه مه تا جولای ، و سپس دوباره در ماه سپتامبر و اکتبر ، با رسیدن میوه های قهوه در ماه اکتبر تا دسامبر قابل برداشت می باشند.

پردازش دانه های قهوه کنیا :

یک پروتکل خاص در پردازش دانه ها در کنیا ایجاد شده است که محصولی با کیفیت بسیار بالا و قابل اعتماد تولید می کند. کلیه پردازش ها با روش مرطوب انجام می شود که تمایل به تولید ، یک فنجان تمیز ، روشن تر و میوه تر دارد. در حین چیدن ، فقط گیلاس های قرمز کاملاً رسیده با مراقبت های لازم برای از بین بردن هر گونه میوه آسیب دیده یا بیمار انتخاب می شوند.

دانه ها تا زمان 36 ساعت فرایند تخمیر طولانی دارند این کمک می کند تا پوشش باریک و شیرین از بین برود ، پس از آن مقابل آفتاب خشک شده و سپس برای فرز ارسال می شوند. درجه بندی مکانیکی و الکترونیکی فله ای – از لحاظ وزن ، اندازه ، شکل و رنگ – پس از فرز صورت می گیرد و به جداسازی بهترین دانه های قهوه کمک می کند و در ضمن دانه های معیوب را نیز حذف می کند .از بین تمام قهوه های معتبر در جهان – قهوه کنیا شاید قهوه با کیفیت بالا باشد که به طور مداوم در دسترس است.

مرحله رست و خشک کردن قهوه :

اکثرا کنیایی ها رست روشن را برای تأکید بهتر بر طعم های میوه ای ظریف دانه انتخاب می کنند. رسیدن به نقطه اولین ترک ، هنگامی که دانه برای اولین بار هنگام ترکیدن صدای ترک  منتشر می کند ، باید به آرامی انجام شود. خشک کردن آهسته تر به فشار شیرینی کمک می کند و باعث ایجاد ارزش افزوده  می شود.

مرحله رست و خشک کردن قهوه

همچنین پیشنهاد شده است که دانه ها حداقل دو روز پس از فرآیند رست استراحت کنند تا به طور واقعی شیرینی ذاتی آنها را بهینه شود. هر ویژگی این قهوه، آن را بی نظیر می کند این خصوصیات به آن قدرت می دهد تا با بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه جهان رقابت کند.

وضعیت فعلی صنعت قهوه کنیا :

صنعت قهوه در کنیا اغلب به عنوان یکی از پیشرفته ترین جهان شناخته می شود این به لطف سیستم تعاونی تولید ، فرآوری و بازاریابی است. تسهیلات تحقیقاتی پیشرفته و صادرات حراج آزاد را که تصور می شود کلید موفقیت است ، حفظ کرده اند.

خصوصیات بهترین قهوه های کنیا :

قهوه خوب کنیا پر جنب و جوش و در عین حال تمیز و شفاف است ، معمولاً بسیار مناسب و متعادل است. بهترین قهوه های کنیا تازه رست شده های محلی هستند ، که کارگزاران و همچنین کشاورزان مستقیم در داخل کنیا روی آنها کار می کنند و می توانند تنظیماتی را برای رشد و پردازش انجام دهند. به همین ترتیب ، کشاورزان قادر به اطلاع در مورد تغییرات و تحولات غیر منتظره در قهوه ها هستند تا بتوانند در فرآیند رست اصلاحاتی انجام دهند.

زیر گونه های دانه قهوه کنیا :

مناطق اصلی کاشت قهوه در کنیا به شرح زیر است :

مرو (meru) :
ارتفاع : 1300 – 1950 برداشت: اکتبر تا دسامبر …

زیرگونه ها:SL34…..SL28…..K7…..Batian….Ruiru11

نیری (nyeri) :

ارتفاع: 1200-2300 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL34…..SL28…..Batian…..Ruiru11

ناکورو (nakuru) :

ارتفاع: 1850 – 2200 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL34…..SL28…..Batian…..Ruiru11

امبو (mebu) :

ارتفاع: 1300 – 1900 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL34…..SL28…..K7…..Batian…..Ruiru11

کیسی (kisii) :

ارتفاع: 1450 – 1800 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL28…..SL3..K7

مورانگا (muranga) :

ارتفاع: 1350 – 1950 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر… زیرگونه ها : SL28…..SL34…..Ruiru11…..Batian

کیامبو (kiambu) :

ارتفاع: 1500 – 2200 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL28…..SL34…..Ruiru11…..Batian

کیرینیاگا (kirinyaga) :

ارتفاع: 1300 – 1900 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL28…..SL34…..Ruiru11…..Batian

ماچاکوس (machakos) : 

ارتفاع: 1400 – 1850 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL28…..SL34

ترنس زویا (trans-Nzoia) : 

ارتفاع: 1500 تا 1900 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL28…..SL34…..Ruiru11…..Batian

کیو (keiyo) :

ارتفاع: 1500 تا 1900 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … SL28…..SL34…..Ruiru11…..Batian

ماراکوت (marakwet) :

ارتفاع: 1500 تا 1900 متر
برداشت: اکتبر تا دسامبر … زیرگونه ها : SL28…..SL34…..Ruiru11…..Batian

انواع گیاه قهوه کنیا :

خاکهای آتشفشانی کنیا و آب و هوای معتدل منطقه و همچنین نور خورشید استوایی ایده آل باعث رشد تنوع انواع گیاهان قهوه می شود.

SL 28
SL 34
K7
Ruiru 11
باتیان

این گونه ها ، کنیا را به سازنده ترین قهوه با کیفیت برتر دنیا تبدیل می کنند. ارقام قهوه تجاری تولید شده توسط کنیا عبارتند از :

Ruiru 11 :  در آزمایشگاه تولیده شده و در برابر بیماری زنگ زدگی برگ قهوه و آفت مقاوم است.

SL 34 : در ارتفاعات بالاتر با بارندگی فراوان رشد می کند.

SL 28 : در ارتفاعات زیاد و متوسط ​​رشد می کند و زنگ زدگی برگ قهوه مشکل مهم آن محسوب نمی شود.

 k7 : در ارتفاعات پایین تر رشد می کند و در برابر زنگ زدگی برگ قهوه آسیب پذیر است.

Batian : در برابر آفت مقاوم است و از سایر گونه ها زودتر رشد می‌ کند.

درجه بندی و طبقه بندی قهوه :

درجه بندی و طبقه بندی قهوه در کارخانه ها انجام می شود ابتدا پوست برداشته می شود و سپس دانه ها با درجه بندی مکانیکی گرفته می شوند. این طبقه بندی بسته به اندازه ، شکل و وزن دانه های قهوه بستگی دارد.

E :  (دانه‌های فیلی) این دانه‌ها بزرگ‌ترین اندازه دانه قهوه کنیا هستند.

AA : دانه های بزرگی هستند که معمولا به بالاترین قیمت به‌فروش می‌ رسند.

AB : ترکیبی از دانه های A و B هستند.

PB (Peaberry) : (درون میوه آن به جای دو دانه‌ ی قهوه یک دانه‌ ی گرد و مدور تشکیل می‌شود).

C  :  یک محصول با چگالی کم ( دانه‌های کوچک‌تر از دانه‌های AB است).

TT: قهوه ای که از درجه های دیگر ، خرده‌های دانه‌های بزرگ‌تر تشکیل شده .

T: کوچکترین  قهوه ، معمولاً شکسته و معیوب است

علاوه بر این نمرات ، mbuni وجود دارد که شامل دانه‌های بی‌کیفیت و فرآوری‌شده به روش خشک است یا به عنوان mbuni سنگین (MH) یا mbuni سبک (ML) طبقه بندی می شود. نوشیدنی مزه دار تلخ را تولید می کند و معمولاً قیمت پایین تری نسبت به قهوه استاندارد می گیرد. نمرات دانه های قهوه کنیا شامل کنیا E (Elephant Bean) ، کنیا PB ( Peaberry ) ، کنیا AA کنیا AB ، کنیا C ، کنیا TT و  T و کنیا MH / ML است. عمده قهوه مخصوصی که توسط واردکنندگان به فروش می رسد ، درجه AA کنیا است .

طبقه بندی دانه قهوه :

قهوه های کنیا پس از برداشت برای فروش در بازار عمده فروشی با دقت درجه بندی می شوند . دانه های قهوه با توجه به اندازه دانه و همچنین از نظر شکل ، رنگ و تراکم از هم جدا می شوند ، با فرض کلی این دانه های قهوه بزرگتر و از نظر کیفیت بالاتر هستند. یک قانون کلی در مورد دانه های قهوه کنیا این است که دانه های بزرگتر روغنهای اساسی بیشتری دارند که باعث تقویت سلیقه و رایحه می شوند بزرگترین و بهترین دانه های قهوه از کنیا درجه بندی کنیا AA است.

طبقه بندی دانه قهوه

دانه های قهوه اساساً با توجه به اندازه طبقه بندی می شوند : AA دسته برتر است ، به دنبال آن A و B . اگرچه اندازه لزوماً نشانگر کیفیت نیست ، اما دانه های بد هنگام انتخاب فیلتر می شوند که به نوبه خود یک مزیت اصلی است با این وجود ، مرتب سازی بر اساس اندازه انجام می شود. کنیا یک پرورش دهنده و صادر کننده قهوه است ، و قهوه های آنها دارای شهرت جهانی هستند و اغلب توسط رست های مخصوص ارائه می شوند.

وضعیت فعلی صنعت قهوه کنیا :

وضیعت صنعت قهوه

صنعت قهوه در کنیا اغلب به عنوان یکی از پیشرفته ترین نوع در جهان شناخته می شود که این به لطف سیستم تعاونی تولید ، فرآوری ، فرز و بازاریابی است. آنها تسهیلات تحقیقاتی پیشرفته و صادرات حراج آزاد را که تصور می شود کلید موفقیت است ، حفظ کرده اند. قهوه در اوایل قرن بیستم با انگلیسی ها به کنیا آمد. هم اکنون یکی از تولید کنندگان بزرگ جهان با بازده سالانه 100 میلیون تن است از این میزان ، تقریباً 95% برای صادرات تعیین می شود زیرا خود کنیایی ها مدت طولانی طرفدار نوشیدن چای هستند. تخمین ها نشان می دهد که 150،000 کارخانه قهوه در کنیا وجود دارد ، و تا شش میلیون کنیایی از طریق صنعت قهوه اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم پیدا می کنند. دو سوم تولید از کشاورزان در مقیاس کوچک  و یک سوم بقیه از مزارع بزرگ ناشی می شود.

 قهوه کنیا در امروز :

محدودیت های دولت در زمینه رشد و فروش قهوه تا کمتر از 15 سال پیش وجود داشته است. امروزه به لطف اصلاحات گسترده ، تولید کنندگان قهوه می توانند هر کاری را که می خواهند با قهوه انجام دهند آنها می توانند هر مقدار و هر کیفیت قهوه مورد نظر خود را پردازش و مصرف کنند آنها می توانند بطور مستقیم یا از طریق انجمن های تعاونی قرارداد ببندند تا قهوه خود را بفروشند و شاید مهمتر از همه این که می توانند قیمت محصول خود را تعیین کنند. کشاورزان کوچک قهوه خود را از طریق جوامع تعاونی می فروشند در حالی که کشاورزان بزرگ املاک قهوه خود را به تنهایی می فروشند.

قهوه تلخ : (Kahawa Chungu )

قهوه تلخ Kahawa Chungu

خود کنیایی ها چای را به قهوه ترجیح می دهند و تنها در چند دهه گذشته قهوه نوشیدن در منطقه آغاز شده است. کنیایی ها از کشوری که بهترین و محبوبترین قهوه را در سطح جهان تولید می کند ، راه های مختلفی برای لذت بردن از قهوه خود دارند. رایج ترین اما Kahawa Chungu (قهوه تلخ) است مورد علاقه افراد مسن سواحلی است و در فنجان های مینیاتوری سرو می شود. روی اجاق زغالی، داخل کتری برنجی بلند به همراه زنجبیل، هل،دارچین و یا سایر ادویه جات دم می شود ( اغلب با خرما و دیگر خوراکی­های شیرین نوشیده می­ شود). Kahawa Chungu غالباً به عنوان یک ماده آفروفیزیک مورد حمایت قرار می گیرد زیرا به گردش خون و هوشیاری کمک می کند.

مواد لازم برای تهیه (قهوه تلخ) Kahawa Chungu

  • دانه تازه
  • یک چوب دارچین
  • 3 دانه هل
  • آب سرد

برای مشاهده مقاله ایلی (Illy) و تاریخچه اش کلیک کنید

منبع :

https://www.kenyasights.com/kenya-coffee.html

https://www.homegrounds.co/kenyan-coffee/

https://espressocoffeeguide.com/gourmet-coffee/arabian-and-african-coffees/kenya-coffee/

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *