قهوه اتیوپی و خصوصیاتش

قهوه اتیوپی :

قهوه اتیوپی یکی از بهترین قهوه های جهان محسوب می شود. اتیوپی یکی از بزرگترین تولید کننده قهوه در آفریقا است و خانه جغرافیایی قهوه عربیکا ، محبوب ترین دانه در سراسر جهان به حساب می آید.

قهوه اتیوپی

ویژگی های قهوه اتیوپی :

_ نوع : عربیکا
_ اسیدیته : بالا
_ عطر : قوی
_ طعم : میوه ای
_ درصد برشته شدن : متوسط

ویژگی قهوه اتیوپی

دانه های عربیکا گونه ای از قهوه بومی مناطق مرتفع اتیوپی است از نظر ژنتیکی ، اتیوپی متنوع ترین نوع قهوه را دارد پروفایل های عطر و طعم قهوه به لطف روش های پردازش مورد استفاده بسیار متنوع می باشد. گفته می‌شود نام قهوه یا کافی از منطقه (Kaffa) کشور اتیوپی منشا گرفته است که اولین دانه های قهوه در آن جا کشف شد.

مشخصات طعم قهوه اتیوپی :

_ طعم غنی و پیچیده ای
_ خاصیت اسیدی روشن
_ انواع نت های میوه ای
_ عطر شدید و پیچیده

قهوه اتیوپی به دلیل طعم های روشن و میوه ای و گلدار مشهور است. این قهوه ها معمولاً دارای اسیدیته بالاتر ، رست سبک و متوسط ​​و عطر و طعم پیچیده هستند.

تأثیر ارتفاع بر طعم قهوه اتیوپی :

تأثیر ارتفاع بر طعم قهوه اتیوپی

تأثیر محیط بر چگونگی طعم قهوه را نمی توان دست کم گرفت قهوه هایی که در ارتفاعات بیشتر از 1400 متر (3000 فوت) رشد کرده اند دارای مشخصات طعم برجسته تری هستند و با توجه به اینکه بیشتر قهوه های اتیوپی در ارتفاعات بین 1500 تا 2700 متر (4900 – 8858 فوت) رشد کرده اند ، اتیوپی شهرت خود را برای تولید برخی از بالاترین کیفیت ها بدست آورده است.

تأثیر ارتفاع بر طعم قهوه اتیوپی

شرایط برای رشد دانه های قهوه :

اتیوپی خانه قهوه است و قهوه در این کشور دارای تنوع بسیار زیادی می باشد محیط برای تولید قهوه شگفت انگیز و بدون اضافه کردن چیزی به آن ، بسیار مناسب است. ( ارتفاعات زیاد در منطقه کوهستانی جنوبی شرایط رشد عالی را ایجاد می کند).

شرایط برای رشد دانه های قهوه

خاک مناسب و پوشش گیاهی سرسبز است. بیشتر قهوه ها بدون استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی در سایه و در بین گیاهان دیگر پرورش می یابند.

انواع کشت‌زارهای قهوه اتیوپی :

کشت‌زارهای قهوه

بیش از 28% صادرات سالانه اتیوپی قهوه است از کشت زارهای قهوه : باغ ، جنگل ، نیمه جنگلی یا مزارع یاد می شود بخشی از تنوع طعم و عطر دانه‌های قهوه در این کشور به گوناگونی روش‌ های رشد برمی‌گردد.

قهوه جنگلی :

به صورت وحشی و خود رو  هستند اکثرا در شرق کشور و منطقه‌ی هارار وجود دارد.

قهوه نیمه‌ جنگلی :

در مناطقی از جنگل رشد می‌کنند که توسط افرادی با ایجاد شرایط مناسب (سایه و کنترل میزان آفتاب و… ) مراقبت می‌شوند.

قهوه باغی :

در ارتفاعات پایین زمین های کوچک ، معمولاً کمتر از پنج هکتار ، قهوه کاشته می شود و معمولا در باغ نزدیک محل زندگی باغدار  به عمل می‌آید.

قهوه‌ ی مزرعه :

این قهوه‌ برای صادرات در مزارع بزرگی که تحت‌کنترل دولت یا شرکت‌های خصوصی هستند کاشته می شود.

تأثیر پردازش بر روی طعم قهوه :

بیشتر قهوه اتیوپی به طور طبیعی فرآوری می شود. اینگونه است که آنها سال هاست که این کار را انجام داده و با گذشت زمان تغییر زیادی نکرده است.

تأثیر پردازش بر روی طعم قهوه

پردازش طبیعی (یا آفتاب خشک) :

پردازش طبیعی دانه قهوه

در روش طبیعی دانه های قهوه در حالی که هنوز میوه آن ها جدا نشده به صورت طبیعی پردازش می شوند همچنین قهوه هایی که به طور طبیعی فرآوری شده اند ، اغلب بدن شربتی دارند که عطر و بوی میوه ای  طعم کاملاً شیرین ، بدن متوسط و متوسط رو به بالا دارند.

پردازش شسته شده / مرطوب :

پردازش شسته شده / مرطوب

در روش پردازش مرطوب میوه قهوه به صورت مکانیکی طی 12 ساعت  از دانه قهوه جدا می شود. قهوه های شسته شده معمولاً دارای عطر گل  مانند یاس  و بر روی کام کاملاً سبک تر و خشک تر هستند بدن متوسط و متوسط رو به پایین و اسیدیته شفاف  دارند و دارای نت‌های شکلات تلخ هستند.

مناطق و انواع قهوه اتیوپی :

مناطق و انواع قهوه

قهوه اتیوپی از سه منطقه اصلی در حال رشد – سیدامو ، هارار ، یرگاچف  ناشی می شود و به طور مداوم در بین بهترین قهوه های جهان رتبه بسیار بالایی دارد. اینها اغلب براساس منطقه طبقه بندی می شوند و عبارتند از :

قهوه سیدامو :

منطقه سیدامو  به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب برای قهوه به دلیل ارتفاعات بین 1500 تا 2200 متر از سطح دریا ، بارندگی فراوان ، دمای مطلوب و خاک حاصل خیز به خوبی شناخته شده است. سیدامو به دلیل داشتن برخی از قهوه های معطر و میوه ای با بدن کامل و اسیدیته پایین شناخته شده است.

قهوه یرگاچف (Yirgacheffe) :

بخشی از منطقه سیدامو در جنوب اتیوپی است ، این منطقه شیب دار و سبز حاصلخیز  است – بخش عمده ای از قهوه در 2000 متر و بالاتر رشد می کند. اغلب از روش پردازش مرطوب برای تولید قهوه در این منطقه استفاده می شود. قهوه هایی که در این قسمت پرورش می یابند ، دارای اسیدیته بالا و عطرهای پیچیده ای با رایحه های شکلات تیره و طعم‌ های شیرین گل و مرکبات  هستند. قهوه یرگاچف در بین بهترین های جهان قرار دارد.

قهوه یرگاچف

قهوه هارار (Harrar) :

قهوه های هارار به صورت طبیعی پردازش می شوند. دارای طعم های از انواع زیادی از زغال اخته تا طیف های مختلف طعم های (میوه های وحشی) هستند! این قهوه ها به طور معمول سنگین هستند و طبیعت شیرین این قهوه به این معنی است که معمولاً برای نوشیدن به عنوان یک قهوه منبعی مناسب نیست؛ بنابراین بیشتر در ترکیب های اسپرسو مورد استفاده قرار می گیرد.

قهوه گوجی (Guji) :

گوجی به صورت مرطوب پردازش می شود و قهوه های آن معمولا طعم شیرین دارد.

قهوه لیمو :

قهوه لیمو به صورت مرطوب پردازش می شود و دارای اسیدیته کم و بدن متوسط ​​و متعادل می باشد. طعم آن شیرین ، میوه ای و به طرز قابل توجهی تند است و در جنوب غربی اتیوپی بین 1100 تا 1900 متر از سطح دریا رشد می کند.

قهوه لیمو

قهوه جیما :

قهوه جیمیما، قهوه جیما نیز شناخته می شود، پردازش طبیعی قهوه باعث کمی طعم ناخوشایند قهوه می شود ، اما قهوه در فرآوری / پردازش مرطوب ، کم اسید و حاوی طعم میوه ای است. این منطقه ، در جنوب غربی اتیوپی ، تولید کننده بزرگ قهوه اتیوپی است.

قهوه گیمبی :

این قهوه بدن سنگین (غلظت بالاتری نسبت به سایر قهوه ها) دارد و دارای عطر پیچیده و طعم تیز اسیدی است.

قهوه لکمپتی :

این قهوه در مناطقی از گیمبی و ولگا پرورش داده می شود و دارای گونه ای مانند انواع طوقه های هارار است – دارای اسیدیته متوسط با بدن متعادل و طعم میوه منحصر به فرد دارد .

امروز صنعت تولید قهوه اتیوپی :

کشور اتیوپی پنجمین کشور بزرگ تولید قهوه در جهان و بالاترین کشور تولید کننده آفریقا است. اتیوپیایی ها حدود نیمی از قهوه کشور خود را مصرف می کنند و از این 6.5 میلیون تولید شده فقط 3.5 میلیون کیسه صادر می کنند قهوه در اتیوپی بسیار مهم است.

امروزه صنعت تولید قهوه اتیوپی

مراسم مرسوم قهوه اتیوپی :

اتیوپیایی ها در کنار قهوه گرد هم می آیند. قهوه یک تجربه در اتیوپی است که از طریق مراسم روزانه با خانواده و دوستان به اشتراک گذاشته می شود نوشیدن قهوه به عنوان یک زمان خاص و مهم برای جمع آوری گرامی است و می تواند تا چند ساعت ادامه یابد. (طی مراسمی دانه‌های سبز قهوه روی حرارت برشته شده و دانه های قهوه خام به فنجان قهوه معطر تبدیل می شوند).

طرز تهیه قهوه اتیوپی به روش سنتی :

در تهیه قهوه اتیوپی به روش سنتی دانه های برشته شده قهوه در هاون کوبیده می شود  و سپس در ظرف مخصوص دم‌آوری اتیوپیایی به اسم “Jebena” ریخته می‌شود،  تا به همراه آب روی حرارت قرار گرفته و به نقطه‌ی جوش برسد سپس آن را از روی حرارت برداشته و قهوه آماده شده در فنجان های کوچک ریخته می شود، قهوه‌ آماده شده در این مراسم معمولا با شکر نوشیده می‌شود.

روش اصلی تهیه قهوه اتیوپی عبارتند از :

1. استفاده از قهوه ساز چکه ای اتوماتیک

از آنجا که قهوه های این منطقه از نظر بدن سبک و از نظر اسیدیته روشن تر هستند ، استفاده از فیلتر قهوه بهترین روش برای آماده سازی قهوه است. زمانی که از قهوه تازه رست شده اسفاده میشود . فیلتر کاغذ وضوح زیادی به طعم  قهوه می بخشد و مقدار اسیدیته و غلظت را مناسب می کند.

2. روش دم آوری به روش (Pour Over )

در این روش دم آوری روی فرآیند دم کردن قهوه کنترل بیشتری داشته و دم کردن کند انجام می شود تا بهترین طعم قهوه تولید شود.

3. دم آوری سرد

دانه های اتیوپی به دلیل داشتن طعم  میوه ای و گل دار خود ،برای تهیه دم سرد یا قهوه سرد مناسب هستند. برای تهیه این روش دانه ها را حسابی آسیاب کنید ، تا میزان اسیدیته قهوه بیش از حد زیاد نشود.

 

منبع :

https://www.nomadcoffeeclub.com/pages/ethiopia

https://www.coffeehunter.com/coffee-country/ethiopia/

https://www.homegrounds.co/ethiopian-coffee/

https://www.mankiracoffee.com.au/pages/why-ethiopian-coffee-beans

https://www.baristainstitute.com/blog/paulina-palaikyte/january-2018/african-coffee-bean-vivid-flavors-ethiopia-kenya

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *