مقایسه دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات

مقایسه دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات :

 دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات

تفاوت ها و تاریخچه دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات

دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات در ظاهر و هم از لحاظ روند عصاره گیری با هم تفاوت های دارند. اما تفاوت اساسی در این دو وجود “کرما” یا “خامه” است که در بالای یک شات قهوه اسپرسو جمع می‌شود که در دستگاه اسپرسو وجود دارد اما قهوه موکاپات فاقد این کرم یا خامه می باشد.

اسپرسو :

اسپرسو به قهوه‌ ای گفته می‌شود که از طریق عبور آب نزدیک به نقطه‌ جوش و تحت فشار، از میان پودر قهوه به ‌دست می‌ آید. هم موکاپات و هم دستگاه اسپرسو از فشار برای تهیه نوشیدنی استفاده می کنند.

تاریخچه دستگاه اسپرسو ساز :

 دستگاه اسپرسو ساز

در سال 1884، آنجلو موریندو ، یک صنعتگر از تورینو ایتالیا، اولین ماشین برای ساخت قهوه اسپرسو اختراع کرد و در نمایشگاه عمومی به نمایش گذاشت. اما ایده خود را به سطح صنعتی انتقال نداد در واقع طراحی پیشرفته این دستگاه در سال 1903 توسط لوئیجی بزرا (Luigi Bezzera) صورت گرفت که آن را به ثبت رساند. دستگاه اسپرسو دستگاه قهوه ساز  پیچیده ای است که از موتورها ، عناصر گرمایشی و وسایل الکترونیکی برای تهیه اسپرسو تشکیل شده است

نحوه کار دستگاه اسپرسوساز :

دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسو ساز دارای سه جز اصلی است : مخزن آب داغ، سر گروپ یا گروپ هد و پرتافیلتر! مخزن آب را می جوشاند و فشار ایجاد می کند. سر گروپ جریان و فشار آب را  کنترل می کند و سرانجام ، پرتافیلتر ، که یک سبد دسته دار است که قهوه ها را در یک محفظه فشرده نگه می دارد! برخی از دستگاه های اسپرسو کاملاً خودکار هستند در حالی که برخی دیگر امکان کنترل بیشتر فرآیند استخراج را دارند. مخزن آب داغ مخزنی است که آب داغ و بخار آب در آن نگهداری شده و به کمک اهرم‌ های کنترلی دستگاه، آب داغ با فشار و دمای مشخص برای عصاره گیری به سمت پودر قهوه فشرده شده، هدایت می‌ شود پرتافیلتر یک جز دیگر دستگاه اسپرسو ساز است که قهوه آسیاب شده را داخل آن ریخته و فشرده می‌ کنند.

سایر توضیحات :

پرتافیلتر دارای یک خروجی است که پس از عصاره گیری، قهوه اسپرسو به دست آمده از طریق این خروجی داخل فنجان می‌ ریزد. (دو مدل پرتافیلتر وجود دارد پرتافیلتری که یک خروجی دارد و برای گرفتن یک شات اسپرسو از آن استفاده می‌ شود. پرتافیلتری که دو خروجی دارد و این پرتافیلتر برای گرفتن دو شات اسپرسو استفاده می‌شود.) از شاخصه‌ های دستگاه اسپرسو ساز تهیه اسپرسو با غلظت بالا و لایه‌ ی کرمی رنگی به نام کرما بر روی آن است.

ویژگی های مثبت و منفی دستگاه اسپرسوساز :

مثبت :

  • عصاره قهوه فوق العاده غلیظ با کرما و طعم های پیچیده
  • نازل بخار برای تهیه نوشیدنی های شیردار استفاده می شود
  • سرعت در تهیه قهوه

منفی :

  • برای سازگاری به کمی آموزش نیاز دارد
  • پرهزینه
  • تمیز کردن می تواند مشکل باشد

 برای مشاهده مقاله دستگاه قهوه ساز کلیک کنید

تاریخچه موکاپات :

 

موکاپات توسط آلفونسو بیالتی در سال 1933 اختراع شد و از دهه 1950 به بعد به یک مورد پرکاربرد تبدیل شد. از موکاپات اغلب به عنوان اسپرسوساز روگازی نام برده می‌ شود که البته انواع موکاپات برقی هم وجود دارد. موکاپات از چند بخش اصلی( محفظه قهوه ، فیلتر قهوه ، سبد قهوه اسیاب شده ، سوپاپ کنترل فشار،  محفظه آب) تشکیل شده و اسپرسو را با استفاده از اصول اساسی فیزیک تولید می کند. محفظه زیرین آن مخصوص آب است ، محفظه وسط یا سبد فیلتر ، قهوه را نگه می دارد و  محفظه بالایی محلی است که دم کرده (قهوه اسپرسو) جمع می شود.

نحوه استفاده از موکاپات :

آب را در محفظه‌ی پایین آن می‌ریزند و قهوه را کمی بالاتر از محفظه‌ی آب در سبد قهوه ریخته سپس بر روی حرارت قرار می گیرد! پس از آماده سازی و مونتاژ موکاپات روی یک عنصر حرارتی ، آب در محفظه پایین به جوش می آید بخار فشار را در محفظه پایینی افزایش می‌ دهد، آب را با فشار از بین دانه‌های قهوه رد می‌کند و به محفظه بالایی می‌فرستد جایی که قهوه اسپرسو آماده سرو می شود. این روند با صدای غرغره مشخص می شود که نشان می دهد محفظه بالایی اکنون با قهوه غلیظ و خوشمزه پر شده است .

ویژگی های مثبت و منفی موکاپات :

مثبت :

  • یک قهوه غنی ، غلیظ و قوی درست می کند
  • بدنه آلومینیوم به حفظ گرما کمک می کند
  • آسان تمیز میشود
  • قابل حمل
  • ارزان

منفی :

  • برای تولید یک بافت خوب به یک آسیاب خوب نیاز دارد
  • کنترل کیفیت از دم به دم دشوار است
  • فشاری لازم برای ایجاد اسپرسوی معتبر با کرم وجود ندارد.

تفاوت موکاپات در مقابل دستگاه اسپرسو ساز :

تفاوت موکاپات در مقابل اسپرسو ساز

اسپرسو و موکاپات دو روش تهیه نوشیدنی هستند ، تقریباً می توان آنها را دو فلسفه زندگی دانست. دلایلی که فرد را به ترجیح یکی یا دیگری سوق می دهد ، به وضوح با سلیقه شخصی مرتبط است

هزینه دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات

یک قهوه جوش موکاپات هزینه کمتری از دستگاه اسپرسو ساز دارد : البته هزینه ای که یکبار اتفاق می افتد ، اما با این حال در تصمیم مصرف کننده تأثیر دارد. تا آنجا که به هزینه مواد اولیه مربوط می شود ، موکاپات گزینه ارزانتر است.

تفاوت طعم قهوه دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات :

دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات

دستگاه اسپرسوساز  فشار بیشتری بر روی پودر قهوه وارد می‌آورد که این امر باعث عصاره گیری هرچه بهتر از قهوه می‌شود. از نظر ساختار هم، با اینکه اساس کار هر دو دستگاه به این صورت می باشد که آب جوش با فشار به پودر قهوه وارد می شود، اما در دستگاه اسپرسو ساز به دلیل صنعتی بودن آن، عملیات تهیه قهوه بهتر انجام می شود. همچنین دستگاه های اسپرسو ساز قابلیت های بیشتری نسبت به موکاپات ها دارند از جمله ایجاد خامه اسپرسو. معمولا قهوه تهیه شده با موکاپات آبکی و تلخ‌تر خواهد شد.

ماندگاری دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات :

موکاپات قهوه سازهای ساده ای هستند که فقط از چند قسمت تشکیل شده اند. هیچ سیم ، هیچ قسمت ظریف و هیچ موردی پیچیده ای در آن ها وجود ندارد. از طرف دیگر دستگاه های اسپرسو کاملاً پیچیده هستند و از اجزای الکتریکی و مکانیکی پیچیده تشکیل شده است خرابی فنی در دستگاه اسپرسوساز ممکن است باعث ایجاد هزینه شود تا به درستی برطرف شود و احتمالاً مجبور شوید شخصی متخصص برای انجام این کار پیدا کنید. دستگاه های اسپرسوی خانگی اگر از آنها کاملاً مراقبت شود معمولاً چندین سال دوام می آورند به احتمال زیاد شما جای نگرانی ندارید. با این حال ، برای ماندگاری موکاپات گزینه ساده و مناسب تری است

منبع : https://www.javapresse.com/blogs/stovetop-brewing/moka-pot-vs-espresso-machine

https://laboratorioespresso.it/en/moka-versus-espresso-machine/

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *