قهوه فوری چیست؟ و طرز تهیه قهوه فوری

قهوه فوری چیست :

قهوه فوری

قهوه فوری یا قهوه آماده که پودر قهوه نیز گفته می شود ، نوشیدنی حاصل از دانه های فرآوری شده قهوه است که به افراد امکان می دهد با افزودن آب داغ به پودر ، قهوه را به سرعت تهیه کنند. در ایران، قهوه فوری را با نام نسکافه ( نوعی قهوه فوری متعلق به شرکت نستله)می‌شناسند. از مزایای قهوه فوری به سرعت آماده سازی ( به سرعت در آب داغ حل می شود) ، وزن و حجم کم نسبت به دانه ها یا قهوه آسیاب شده (برای تهیه همان مقدار نوشیدنی) و ماندگاری طولانی  اشاره کرد.

تهیه قهوه فوری سریع  و آسان است و نیازی به قهوه ساز ندارد. به طور کلی ، قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که با همان فواید سلامتی انواع دیگر قهوه مرتبط است. قهوه فوری در بسته بندی های ضد رطوبت شیشه ای ، پلاستیکی و یا قوطی در بازار ارائه می شود. (به صورت وکیوم (گازهای بی اثر مثل : دی اکسید کربن یا نیتروژن) بسته بندی می شود) زیرا اکسیژن باعث از دست رفتن عطر و طعم قهوه می شود و باید به دور از رطوبت در محل خشک نگهداری شود.

انواع روش تولید قهوه فوری :

قهوه فوری

خشک کردن با اسپری (پاششی) و خشک کردن انجمادی از انواع روش های تولید قهوه فوری هستند که می‌توان با بازگرداندن رطوبت، آن را آماده مصرف نمود.

بنر کمپین قهوه

خشک کردن با اسپری (پاششی) :

قهوه فوری

قهوه فوری

روش آماده سازی قهوه ای که با استفاده از روش خشک کردن پاششی فرآوری می شود به این صورت است که ، قهوه آماده  از بالای یک ساختار استوانه ای بلند (مانند آنچه برای نگهداری غلات و آرد استفاده می شود) به درون یک جریان هوای گرم پاشیده می شود. قطرات قهوه در این برج رطوبت خود را ازدست می دهند و در زمانی که به پایین استوانه می رسند تبدیل به پودری حلال در آب و بافتدار می شوند. خشک کردن با اسپری رایج ترین روشی است که مارک های سنتی قهوه فوری از آن استفاده می کنند. قهوه حاصل از این روش دارای رنگ روشن تر و دانه بندی درشت تر است که به اصطلاح قهوه گلد نامیده می شود.

خشک کردن انجمادی :

قهوه فوری

در سال 1964 ، روش جدید و انقلابی ایجاد شد که به جای استفاده از گرما برای استخراج ، می توان از روش انجماد خشک کردن برای این کار استفاده کرد. برای خشک کردن انجمادی ابتدا دانه های قهوه مانند روش دیگر بو داده و آسیاب می شوند سپس ، دانه های آسیاب شده در آب حل می شوند و دم می آیند. قهوه آماده در حدود 40- درجه سانتیگراد در یک لایه بسیار نازک منجمد می شود و آن را به قطعات كوچكتري تقسيم كرده که تبدیل به تکه های حلال در آب می شوند سپس آنها را در دمای پایین و تحت خلاء خشک می کنند که در نتیجه تبدیل به قهوه فوری آماده مصرف می شود.

طرز تهیه :

قهوه فوری

 مواد لازم :

  • قهوه فوری
  • آب جوش
  • شیر یا خامه
  • شکر (اختیاری)

طرز تهیه قهوه فوری :

یک کتری آب جوش را آماده کنید. ( اگر قصد دارید که تنها برای یک نفر قهوه درست کنید، 1 فنجان آب داغ کنید. اما اگر تعداد نفرات بیشتر باشد، آب را درون یک کتری به جوش  بیاورید.)

قهوه فوری

در مرحله بعد 1 قاشق چای خوری (5 میلی گرم)  قهوه را در فنجان بریزید.

(برای ایجاد مزه بهتر دستورالعمل نوشته شده در پشت جعبه قهوه را بخوانید )

قهوه فوری

قبل از ریختن آب جوش بهتر است قهوه را با مقدار کمی آب سرد (حدود یک قاشق آب سرد) مخلوط کنید. مخلوط کردن قهوه با کمی آب سرد آن را به آرامی حل می‌ کند این روش باعث می شود که قهوه طعمی نرم تر داشته باشد.

بعد از جوش آمدن آب ، بگذارید کتری برای چند دقیقه خنک شود و بعد آب جوش را اضافه کنید (درجه حرارت آب مورد نیاز برای تهیه قهوه فوری کمتر از قهوه معمولی است.) بعد از اینکه آب جوش را به قهوه اضافه کردید، اگر دوست داشته باشید می‌توانید طعم دهنده (یک قاشق چای خوری شکر سفید یا شکر قهوه‌ای، پودر کاکائو، دارچین) را اضافه کنید. می توانید به جای استفاده از شکر ، سیروپ را جایگزین و اضافه کنید.

قهوه فوری

اگر دوست ندارید که قهوه را ساده سرو کنید، می‌توانید به آن کمی شیر ساده یا شیر طعم‌دار اضافه کنید یا همچنین می‌توانید در قهوه کمی خامه طعم‌دار بریزید. اما چون خامه‌ های طعم‌دار خیلی شیرین هستند، بهتر است از شکر در صورت اضافه کردن خامه استفاده نکنید.

(اگر تمایل دارید به قهوه شیر اضافه کنید، حتماً مقدار آبی را که اضافه می کنید کم کنید. قبل از سرو قهوه ،حتما آن را هم بزنید تا شیر یا خامه و طعم دهنده‌هایی که به آن اضافه کردید خوب با هم ترکیب شده و یک محلول با رنگ و بافت یکدست ایجاد کنند.

طرز تهیه شیر قهوه با قهوه فوری :

مواد لازم :

  • قهوه فوری
  • یک فنجان شیر گرم
  • شکر
  • دارچین

ابتدا شیر را روی اجاق گاز گرم کنید و سپس شیر گرم شده را داخل فنجان بریزید.

قهوه فوری

یا  می توانید فنجان شیر را به مدت حدود 1 دقیقه و 45 ثانیه در مایکروویو قرار دهید و آن را خوب گرم کنید.

قهوه فوری

سپس قهوه فوری را اضافه کنید. (یک قاشق چای خوری قهوه را در فنجان بریزید )

قهوه فوری

در مرحله بعد یک قاشق شکر اضافه کنید. (می توانید از شکر قهوه ای استفاده کنید)

اضافه کردن طعم دهنده ها، روشی برای ایجاد طعم های قوی و رسیدن به طعم دلخواه در قهوه فوری می باشد. طعم دهنده هایی مانند عصاره وانیل، پودر کاکائو یا دارچین به قهوه شما عطر و طعم دلپذیزی می دهد.

قبل از سرو شیر قهوه ، حتما آن را هم بزنید تا شیر قهوه و طعم دهنده‌ هایی که به آن اضافه کردید خوب با هم ترکیب شوند.

میزان کافئین قهوه فوری نسبت به قهوه معمولی :

میزان کافئین قهوه فوری همواره از قهوه معمولی کمتر است. یک فنجان قهوه فوری حاوی  یک قاشق چایخوری پودر قهوه دارای 30 تا 90 میلی گرم کافئین است ، اما یک فنجان قهوه معمولی حاوی 70 تا 140 میلی گرم کافئین است.

فواید قهوه فوری :

قهوه فوری بیشترین مزایای سلامتی قهوه معمولی را شامل می شود ، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری کبد .

منبع آنتی اکسیدان :

قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مدرن است. محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن مسئول بسیاری از مزایای مربوط به سلامتی آن است مانند قهوه معمولی ، قهوه فوری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قدرتمند است بر اساس تحقیقات ، به دلیل نحوه پردازش ، قهوه محلول ممکن است حتی مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدان های خاص نسبت به سایر دم کرده ها داشته باشد علاوه بر این ، یک فنجان قهوه فوری استاندارد فقط حاوی 7 کالری و مقادیر کمی پتاسیم ، منیزیم و نیاسین (ویتامین B3) است.

قهوه فوری

از آنجایی که قهوه فوری حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مشابه با قهوه معمولی است،  بیشتر فواید سلامت مشابه با قهوه معمولی را ارائه می کند :

کاهش خطر دیابت :

قهوه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

بهبود سلامت کبد :

قهوه و کافئین ممکن است خطر بیماری های کبد مانند سیروز و سرطان کبد را کاهش دهند.

کاهش خطر بیماری : قهوه ممکن است خطر بیماری هایی همچون آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

قهوه فوری

تقویت عملکرد مغز :

محتوای کافئین قهوه می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد.

تقویت سوخت و ساز :

کافئین موجود در قهوه (متابولیسم) را افزایش داده و به چربی سوزی کمک می کند.

بهبود سلامت روانی :

قهوه به کاهش خطر افسردگی کمک می کند.

برای مشاهده مقاله فواید مصرف قهوه اینجا کلیک کنید

مضرات قهوه فوری :

اکریل آمید قهوه فوری دو برابر قهوه معمولی است :

قهوه فوری حاوی دو برابر  اکریل آمید نسبت به قهوه معمولی است ، اما این مقدار هنوز هم از مقدار مضر در نظر گرفته شده کمتر است. (آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که هنگام برشته شدن دانه های قهوه تشکیل می شود. این ماده شیمیایی در طیف وسیعی از غذاها، دود ، محصولات و.. یافت می شود.)

قهوه فوری

زیاده روی در مصرف قهوه فوری همچون قهوه معمولی دارای مضراتی می باشد :

فشار خون :

قهوه فشار خون را بالا می‌برد، افرادی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرند.

پوکی استخوان :

مصرف کنندگان بالای قهوه ممکن است دچار افزایش دفع کلسیم از ادرار شده و در معرض خطر پوکی استخوان قرار بگیرند.

خواب نامطلوب :

افراط در مصرف  کافئین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب دارد.

کاهش جذب آهن :

نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین ، جذب آهن را کم می‌ کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را  یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

برای مشاهده مقاله مضرات مصرف قهوه کلیک کنید

منبع : https://www.instructables.com/id/Hot-Coffee-Milk/

https://soranews24.com/2015/01/31/make-your-instant-coffee-10-times-yummier-with-this-one-simple-trick/

https://www.beanpoet.com/how-to-make-instant-coffee-taste-better/

https://www.healthline.com/nutrition/instant-coffee-good-or-bad#TOC_TITLE_HDR_1

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *