قهوه کوبا و طرز تهیه کافه کوبانو

قهوه کوبا و ویژگی های آن !

این قهوه شامل گونه‌های مختلف عربیکاست که دارای طعم و مزه‌ای قوی است. قهوه‌ی روبوستا به ندرت در این کشور کشت می‌شود به طور کلی قهوه کوبا یک قهوه با کیفیت است که با طعم بسیار قوی می باشد و خود را در صنعت قهوه نشان داده است. طعم سنگین باعث شده که برای  ملایم سازی طعم مقداری شکر به آن اضافه شود. قهوه‌ کوبا، دارای تن ‌واری متوسط و پیچیدگی بالا ، اسیدیته‌ ی پایین و طعمی مانند شکلات دارد.

تاریخچه قهوه کوبا :

در اواسط دهه 1700 قهوه در حال رشد به کوبا وارد شد و تا سال 1790 مقدار قابل توجهی دانه قهوه کوبا به اسپانیا صادر می شد. صنعت دانه های قهوه کوبا زمانی گسترش یافت که کشاورزان فرانسوی از هائیتی فرار کردند و در کوبا شروع به کار کردند و اقدام به تولید قهوه در کوبا کردند. فروش دانه های قهوه کوبا از فروش شکر کوبا در دهه 1820 فراتر رفته و در اوایل دهه 1950 صادرات دانه قهوه کوبا به 20 هزار تن رسید.  انقلاب کوبا در سال 1956 مزارع قهوه را ملی کرد و روند زوال صنعت دانه های قهوه کوبا را آغاز کرد.

تولید قهوه در دهه های 1960 و 1970 همچنان رو به زوال بود ولی سپس در اواخر دهه 1970 و دهه 1980 افزایش یافت اما با سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 صنعت کوبا بار دیگر رو به زوال رفت. در قرن 19 و 20 ، صنعت قهوه در حال رونق بود و بیش از هر کشور دیگر قهوه به اسپانیا صادر می کرد. در نتیجه ، قهوه در همه عناصر زندگی کوبا ، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و حتی هویت ملی آنها ، ادغام شد.

مناطق مهم پرورش قهوه در کوبا :

یکی از مناطق مهم پرورش قهوه در کوبا در قسمت شرقی کوبا در کوه های سیرا مائسترا واقع شده است. آب و هوا مساعد است و خاک های حاصلخیز ، قهوه ای مایل به قرمز و غنی امکان کشت قهوه را بدون نیاز به کودهای شیمیایی فراهم می کند ، این یک ویژگی عالی برای رشد قهوه ارگانیک و با کیفیت است. قهوه در ماه‌های سپتامبر تا ژانویه برداشت می‌ شود. از مناطق اصلی دیگر قهوه در حال رشد در کوبا ، کوههای Escambray (اسکامبرا) در مرکز کوبا است. در غرب قهوه در Guaniguanico (گوانيگوانيكو) و در شرق قهوه در کوههای Nipe (نیپ) و Sagua-Baracoa (ساگوا-باراکوآ) رشد می کند.

روش کشت و برداشت قهوه در کوبا :

بسیاری از گیاهان قهوه کوبا در دامنه تپه های شیب دار رشد می کنند و  گیلاس های قهوه از داخل منطقه در کیسه هایی قرار گرفته و به مناطق برای خشک شدن منتقل می شوند که به صورت نور مستقیم خورشید خشک شوند.

چگونه پردازش می شود؟

دانه های کوبایی توسط مزارع کوچک خانوادگی پرورش می یابد، نه شرکت های بزرگ تجاری و رسترها ، دانه ها را پردازش می کنند. این قهوه ها سنتی ترین هستند و در هر نوع متوسط ​​تا تیره برشته می شوند.

از مهم‌ ترین گونه‌ های قهوه‌ کوبایی :

  • قهوه‌ کوبیتا (Cubita): با رایحه‌ای مست‌کننده
  • قهوه‌ سرانو (Serrano): عطری تند و تیز با طعم‌ کاراملی
  • استرلا دل نورته (Estrella del Norte): تن‌واری سنگین و پس‌مزه‌ای لطیف

قهوه کوبانو :

زمانی که اسپرسو برای اولین بار از ایتالیا به کوبا وارد شد، تهیه این نوشیدنی خوش‌ طعم آغاز شد. وقتی شکر با اسپرسو مخلوط می‌ شود، خامه کرم رنگی سطح نوشیدنی را می‌ پوشاند که اصطلاحاً به آن اسپوما می‌ گویند. در کوبا تولید شکر رکن اساسی اقتصاد است و در فرهنگ غذایی و نوشیدنی یک اصل به حساب می آید، به همین دلیل شکر محبوب‌ترین همنشین قهوه است کوبایی‌ ها چه اسپرسو را با دستگاه اسپرسوساز درست کنند و چه در موکاپات ، شکر را در حین تهیه قهوه اضافه می‌کنند و این نوع قهوه به قهوه کوبانو معروف است و دارای مزه‌ی قوی‌ است.

ویژگی طعمی :

طعم ویژه قهوه به دلیل گرمای ساکاروز اسپرسو در اثر گرما ناشی می شود و باعث طعم شیرینی می شود که با طعم ایجاد شده با اضافه کردن قند در انتها متفاوت است.

مواد لازم برای تهیه کافه کوبانو :

  • آب
  • قهوه (اسپرسو آسیاب شده)
  • 2 قاشق چای خوری شکر قهوه ای
  • ابزار مورد نیاز : موکاپات یا اسپرسو ساز

طرز تهیه قهوه کوبانو :

برای تهیه کافه کوبانو ابتدا  اسپرسو را با استفاده از موکاپات یا دستگاه اسپرسو تهیه کنید.

قهوه کوبایی

_ به موکاپات آب اضافه کنید.

_ محفظه پایین موکاپات را با آب کافی پر کنید تا به به سوپاپ کنترل فشار برسد .

قهوه کوبایی

_ قهوه را به فیلتر اضافه کنید.

_ قهوه آسیاب شده را با قاشق در فیلتر بریزید تا به قسمت بالایی برسد. آنها را با انگشت خود مسطح کنید اما فشرده نکنید.

قهوه کوبایی

_ فیلتر را به موکاپات وصل کنید.

_ فیلتر را در محفظه پایین قرار دهید و فیلتر را بر روی محفظه زیرین پیچ کنید تا کاملا محکم شود. بخش‌های موکاپات را به هم بچسبانید و روی حرارت قرار دهید.

قهوه کوبایی

_ موکاپات را گرم کنید.

_ موکاپات را روی حرارت ​​قرار دهید. آب را خیلی سریع داغ نکنید زیرا باعث دم کشیدن سریع قهوه می شود و آنطور که باید قوی نخواهد بود.

قهوه کوبایی

_ درون فنجان شکر بریزید

_ در فنجان اسپرسو 1 قاشق چای خوری شکر بریزید.

_ (قهوه و شکر) را مخلوط کنید.

_ موکاپات را پس از اتمام مراحل دم کشیدن از روی حرارت بردارید. 1 قاشق چای خوری قهوه را در فنجان بریزید و هم بزنید تا کف ایجاد شود ( اصطلاحاً به آن اسپوما می‌ گویند.)

قهوه کوبایی

_ قهوه باقیمانده را اضافه کنید.

_ قهوه باقیمانده را در فنجان بریزید و مخلوط نمایید تا لایه‌ی اسپوما به سطح بیاید بلافاصله سرو کنید.

برای مشاهده مقاله لانگ بلک کلیک کنید

منبع : https://www.instructables.com/A-TributeHow-to-make-Cuban-Coffee-Cafe-con-le/

https://www.coffeefeature.com/how-to-make-cuban-coffee/

https://weaverscoffee.com/blogs/blog/a-guide-to-cuban-coffee

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *