برترین کشورهای تولید کننده قهوه کدامند؟

برترین کشورهای تولید کننده قهوه :

برترین کشورهای تولید کننده قهوه

برترین کشورهای تولید کننده قهوه  هر کدام میلیونها کیلوگرم دانه های قهوه را تولید می کنند تا به دست مصرف کنندگان مشتاق برسد. تعجب آور نیست که قهوه یکی از کالاهای برتر در سراسر جهان است. به عنوان سومین نوشیدنی پرمصرف در جهان ، بعد از آب و چای ، دانه های قهوه در همه جا تقاضای زیادی دارند. کشورهای برتر تولید کننده هر کدام میلیون ها کیلوگرم دانه قهوه تولید می کنند که به دست مصرف کنندگان مشتاق می رسد.

بعد از روغن ، قهوه به عنوان دومین کالای مورد معامله در جهان است که سالانه حدود نیم تریلیون فنجان مصرف می شود. از دانه های قهوه نه تنها برای دم کردن یک فنجان قهوه استفاده می شود ، بلکه  کافئین برای نوشیدنی ها (کولا) ، داروها و مواد آرایشی نیز تأمین می شود. دو نوع اصلی از دانه های قهوه که از نظر تجاری تولید می شود وجود دارد: عربیکا که 70% قهوه جهان را تشکیل می دهد و روبوستا که بسیار ارزان تر و رشد آن آسان تر است. در زیر لیستی از  برترین کشورهای تولید کننده قهوه در جهان طبق گزارش سازمان بین المللی قهوه آمده است :

1. برزیل : با تولید 2/652/000 تن در سال بهترین تولید کننده قهوه

کشورهای برتر در تولید قهوه

برزیل در 150 سال گذشته بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان بوده است. که در حال حاضر حدود یک سوم کل قهوه ها را تولید می کند. برزیل 27/000 متر مربع از زمین‌هایش را به کشت قهوه اختصاص داده است. این مزارع بیشتر در شهر‌های سائوپائولو ، پارانا و گرایس ، به دلیل شرایط ایده آل آب و هوایی برای رشد قرار دارند. این کشور بزرگترین منطقه تحت کشت قهوه را در جهان دارد.

عمده تولید این کشور در سائوپائولو، پارانا، میناس گریس و سایر ایالتهای جنوب شرقی متمرکز شده که دما و شرایط اقلیمی مطلوبی برای تولید قهوه دارند. برزیل همچنین شیوه‌های مختلفی را برای فرآوری قهوه بکار گرفته است. به عنوان نمونه، میوه‌ها زیر آفتاب خشک می‌شوند و دیگر نیازی به فرآیند شستشو نیست. این کشور در سال 2011 بزرگترین تولیدکننده قهوه سبز در جهان بود و همچنان بدون رقیب مانده است. برزیل از برترین کشورهای تولید کننده قهوه می باشد.

2. ویتنام : با تولید 1/650/000 تن در سال

کشورهای برتر در تولید قهوه

ویتنام یکی از برترین تولیدکنندگان روبوستا در جهان است. حدود 95% قهوه ویتنامی را روبوستا و 5% باقی مانده را عربیکا تشکیل می دهد.  ویتنام دومین کشور تولیدکننده قهوه در جهان است ! ویتنام با رشد سریع تولید قهوه از 6000 تن در 1975 به تقریبا 2 میلیون تن در 2016 رسید. این رشد باعث شده ویتنام در مقام دوم مهمترین کشورهای تولید کننده قهوه جهان قرار بگیرد.

3. کلمبیا : با تولید 810/000 تن در سال

کشورهای برتر در تولید قهوه

قهوه کلمبیا در سراسر جهان مشهور است. با این حال ، تغییر آب و هوا در تولید قهوه کلمبیا نقش منفی داشته است. در سال های اخیر کلمبیا شاهد تغییرات چشمگیری در آب و هوا بود که روی تولید قهوه تاثیر گذاشت.. کلمبیا به طور سنتی در تولید قهوه بعد از برزیل در رتبه دوم قرار داشت  اما به دلیل گسترش سریع تولید قهوه در ویتنام به رتبه سوم  منتقل شد. کلمبیا حتی با تأثیر آب و هوا ، در سال 2016 810،000 متری دانه قهوه دارد ، کلمبیا همچنان یک بازیکن اصلی در بازی بین المللی قهوه است.

4. اندونزی : با تولید 660/000 تن در سال

کشورهای برتر در تولید قهوه

اندونزی چهارمین تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است و اگرچه در تولید قهوه رتبه بالایی نداشته است اما در سال 2016 به میزان 660 هزار تن تولید داشته است.  موقعیت جغرافیایی این کشور که نزدیک خط استوا قرار دارد، برای تولید قهوه مناسب است. تولید قهوه توسط استعمارگران هلندی به اندونزی وارد شد و تولید پس از استعمار همچنان ادامه داشت زیرا آب و هوای اندونزی برای گیاه مناسب است. مزارع قهوه در حال حاضر بیش از 1 میلیون هکتار از خاک اندونزی را پوشش می دهد ، با بیش از 90 درصد از زمین های زراعی توسط تولیدکنندگان مقیاس کوچک کار می شود.

5. اتیوپی : با تولید 384/000 تن در سال بهترین تولید کننده قهوه عربیکا

کشورهای برتر در تولید قهوه

اتیوپی هر ساله حجم زیادی دانه قهوه تولید می کند ، 384،000 تن در سال 2016 تولید اتیوپی بوده است. اتیوپی خانه جغرافیایی قهوه عربیکا ، محبوب ترین دانه های دنیا است. این بخش کوچکی از اقتصاد آنها نیست – بیش از 28% از صادرات سالانه اتیوپی ناشی از قهوه است – و تخمین زده می شود که 15 میلیون شهروند در تولید قهوه مشغول به کار هستند. با آغاز کشاورزی و کشت قهوه، انواع محلی دانه های عربیکا رشد یافتند. هر کدام با نامی مشخص و طعمی متفاوت. هرار، لیمو، سیدامو و ییرگاچف، همه با مارک تجاری از انواع دانه های قهوه عربیکا هستند. و تمامی حقوق و مالکیت نیز تحت نام دولت اتیوپی است.

6. هندوراس : با تولید 348/000 تن در سال

کشورهای برتر در تولید قهوه

هندوراس در سال 2016 348،000 تن قهوه تولید کرد که تقریباً با اوج محصول خود با 354،180 کیلو در سال 2011 مطابقت دارد. هندوراس با پیشی گرفتن از سایر کشورها به بزرگترین تولید کننده قهوه در آمریکای مرکزی تبدیل شده است و یکی از بهترین تولیدکنندگان قهوه ارگانیک در جهان است. با این حال ، قهوه تولید شده در هندوراس هنوز از کمبود برند ملی رنج می برد. دانه های هندوراس عمدتا در مخلوط استفاده می شوند و بنابراین برای مصرف کننده معمولی کمتر قابل تشخیص است. با این وجود ، قهوه همچنان بخشی حیاتی از اقتصاد هندوراس است و صنعت قهوه به طور مداوم اشتغال و درآمد بخش زیادی از مردم را تأمین می کند.

7. هندوستان : با تواید 348/000 تن در سال

هند 348000 تن دانه در سال 2016 تولید كرده است. همه جای هند برای رشد دانه های قهوه مناسب نیست – بیشتر رشد این محصول در قسمت های تپه ای قسمت جنوبی این كشور انجام می شود. این دانه ها توسط پرورش دهندگان کوچک در شرایط باران موسمی رشد می کنند و غالباً در کنار ادویه هایی مانند هل و دارچین کاشته می شوند که طعم و عطر تندی به قهوه می بخشد. از آنجایی که قهوه در هند به اندازه چای محبوبیت ندارد ،80% تولید قهوه این کشور مقصد صادرات است و خریداران اصلی آن اروپا و روسیه هستند.

8. اوگاندا : با تولید 288/000 تن در سال

اگرچه ممکن است اوگاندا به عنوان تولیدکننده قهوه به ذهن شما خطور نکند ، اما در صادرات پردرآمدترین کشور آفریقای مرکزی است. با تولید 288،000 تن در سال 2016. اوگاندا در سال 2015 از مکزیک عبور کرد و به هشتمین تولید کننده بزرگ قهوه در جهان تبدیل شده است. قهوه عمدتا در مناطق جنوبی اوگاندا تولید می شود که شامل هر دو نوع عربیکا و روبوستا است. قهوه بخش مهمی از اقتصاد اوگاندا است. و بخش عمده ای از جمعیت در صنایع مرتبط با قهوه کار می کنند. ارزآورترین صادرات اوگاندا قهوه است که توسط اتیوپیایی‌ها به این کشور معرفی شد و شمار زیادی از مردم اوگاندا در کسب و کار قهوه به فعالیت مشغول هستند.

9. مکزیک : با تولید 234/000 تن در سال

در سال 2016 ، مکزیک بیش از 234000 تن دانه قهوه تولید کرد. این کشور عمدتا دانه های عربیکا با کیفیت بالا تولید می کند که در مناطق ساحلی نزدیک مرز گواتمالا کشت می شود. مکزیک مسئول اکثر واردات قهوه در ایالات متحده است. در دهه 1990 ، بحران تولید قهوه مکزیک وجود داشت زیرا توافق نامه بین المللی قهوه برچیده شد و قیمت جهانی قهوه و سهمیه صادرات دیگر به شدت کنترل نمی شد ، و این منجر به ناتوانی مکزیک در رقابت در بازار جهانی می شد. این کاهش قیمت و تولید قهوه منجر به از دست دادن درآمد و مسائل اجتماعی در سراسر کشور مکزیک شد. در حالی که تولید قهوه طی دهه 90 و دهه 2000 کاهش یافته است ، تقاضای مداوم ایالات متحده منجر به بهبود بازار قهوه مکزیک شده است ، از کمترین میزان 1.7 میلیون کیسه (60 کیلوگرم) در سال 2005 به 4.0 میلیون در 2014

10. گواتمالا : با تولید 204/000 تن درسال

گواتمالا کشور کوچکی است که جایگاه بالایی در صنعت قهوه دارد. تولید قهوه در گواتمالا در سال 1850 آغاز شد و هرگز متوقف نشده است. گواتمالا در سال 2016 204،000 تن دانه قهوه تولید کرده و تعداد تولید آنها طی چند سال گذشته تقریباً ثابت بوده است. گواتمالا بهترین تولید کنندگان آمریکای مرکزی بود تا اینکه در سال 2011 هندوراس پیشی گرفت.

برای مشاهده مقاله لانگ بلک کلیک کنید

منبع : https://www.worldatlas.com/articles/top-coffee-producing-countries.html

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *