استارباکس (Starbucks) و تاریخچه اش

تاریخچه شرکت استارباکس :

استارباکس ، کمپانی آمریکایی بزرگترین زنجیره کافی شاپ در جهان است و دفتر مرکزی آن در سیاتل ، واشنگتن است. استارباکس توسط جری بالدوین (معلم زبان انگلیسی ) ، گوردون بوکر (نویسنده‌) و زو سیگل (معلم تاریخ) تأسیس شد سه بنیانگذار استارباکس دو چیز مشترک داشتند همه آنها از آکادمی می آمدند و همه آنها قهوه و چای را دوست داشتند. اولین فروشگاه استارباکس در سال 1971 در نزدیکی بازار تاریخی Pike Place در سیاتل افتتاح شد.

استارباکس

آنها برای افتتاح اولین فروشگاه در سیاتل سرمایه گذاری و وام گرفتند و استارباکس را برگرفته از نام یکی از شخصیت‌های کتاب موبی دیک نامگذاری کردند.

نام استارباکس چگونه انتخاب شد ؟

داستان انتخاب نام استارباکس به این شکل بود که آژانس تبلیغاتی مشاور به آن‌ ها پیشنهاد کرد که ترکیب st در اول نام می‌ تواند انتخاب مناسبی باشد چون این دو کلمه قدرت زیادی دارد آن‌ ها شروع به تهیه‌ی لیستی از کلماتی که با st آغاز می‌ شدند، کردند در طی جلسات و ایده‌ پردازی، آن‌ها به نام Starbo رسیدند که نام یک معدن قدیمی بود بوکر بعد از شنیدن این اسم نام شخصیتی داستانی به نام «Starbuck» در رمان موبی دیک در ذهنش جرقه زد و در نهایت این نام انتخاب شد آنها بارها اعلام کردند که نام مجموعه ارتباطی به نام رمان موبی دیک ندارد و فقط بخاطر احساس خوبی که نسبت به این نام داشتند آن را انتخاب کردند.

نقش آلفرد پیت در رشد استارباکس :

آلفرد پیت ، کارآفرین قهوه رست شده ، الهام بخش بزرگی برای بنیانگذاران بود. پیت یک مهاجر هلندی بود که در دهه 1950 واردات قهوه های عربیکا را به ایالات متحده آغاز کرده بود. در سال 1966 وی یک فروشگاه کوچک به نام قهوه و چای پیت را در شهر برکلی ، کالیفرنیا ، که در زمینه واردات قهوه و چای درجه یک افتتاح کرد. وی مسئولیت رست کردن دانه‌ های قهوه‌‌ هایی که از ایالات متحده آمریکا سفارش می‌گرفت را عهده دار بود. موفقیت پیت شرکا را ترغیب کرد که پایه و اساس مدل تجاری خود را در فروش دانه های قهوه و تجهیزات با کیفیت بالا قرار دهند و پیت اولین تامین کننده دانه های قهوه رست شده استارباکس شد.

آلفرد پیت دانه‌ های برشته‌ شده قهوه را برای آن‌ ها تهیه می‌ کرد. پیت صنعت قهوه را در داخل و خارج کشور به خوبی می‌ شناخت. و درواقع آگاه ترین فرد در زمینه قهوه در آن زمان بود. شرکا سپس یک دستگاه رست دسته دوم از هلند را خریداری کردند. و بالدوین و بوکر از تکنیک های برشته آلفرد پیت برای ایجاد طعم های خاص استفاده کردند.

بعد از مدتی بنیان گذاران استارباکس کار خود را گسترش دادند و شروع به پرداختن و برشته کردن دانه‌ های قهوه کردند و خود تولید و هم عرضه می‌کردند. در دهه اول، کسب‌ و کار آن‌ ها رونق خوبی داشت و 5 فروشگاه دیگر در سیاتل افتتاح کردند که با بهترین کیفیت بالای رست های تازه خود ، از رقبا پیشی گرفته بود. در سال 1980 سیگل تصمیم گرفت منافع دیگری را دنبال کند و از شرکا جدا شد ، و بالدوین نقش  او را بر عهده گرفت.

دوران هاوارد شولتز :

هاوارد شولتز

در سال 1981 هاوارد شولتز ، نماینده فروش ، یک شرکت سوئدی بود. هاوارد شولتز در سال 1981 تجهیزات آشپزخانه و خانه هایی را که استارباکس خریداری کرده بود ، مشاهده کرد که سفارشات این شرکت چقدر بزرگ است و در مورد سفارش زیاد مشتری‌ خود (استارباکس) کنجکاو شد و چنان تحت تأثیر دانش شرکت آن‌ ها از قهوه قرار گرفت که تصمیم گرفت شغلی را در استارباکس دنبال کند. و بعد از گذشت یک سال، در سال 1982 به عنوان مدیر بازاریابی استارباکس کار خود را آغاز کرد.

استارباکس

ایده شولتز در توسعه استارباکس :

بزرگترین ایده شولتز برای آینده استارباکس در سال 1983 هنگامی اتفاق افتاد كه شركت وی را برای حضور در یك نمایشگاه بین المللی به میلان فرستاد. او در حالی که در ایتالیا بود ، از قهوه های این کشور تحت تأثیر قرار گرفت. و به فکر انجام کاری مشابه در استارباکس بود. با این حال ، بالدوین و بوکر علاقه ای به ایده شولتز نداشتند ، زیرا آنها نمی خواستند استارباکس از مدل سنتی تجارت خود منحرف شود. آنها می خواستند استارباکس بطور جدی یک فروشنده قهوه و تجهیزات بماند و به یک کافی شاپ تبدیل نشود.

شولتز با دیدن اینکه در آن زمان در زمینه گسترش ایجاد تحولات بزرگ تر، قادر به متقاعد کردن شرکا نبود. بنابراین از آن‌ها جدا شد استارباکس را ترک کرد. و زنجیره قهوه خود به نام ایل ژورناله (ll Giornale) را راه اندازی کرد که یک موفقیت فوری بود و به سرعت در شهرهای مختلف گسترش یافت. در مارس 1987 بنیانگذاران تصمیم گرفتند استارباکس را بفروشند و شولتز سریعاً اقدام به خرید این شرکت کرد. و حق امتیاز شرکت به شولتز واگذار شد. شولتز هر دو شرکت و زنجیره قهوه  (ll Giornale) و (Starbucks) را با هم اقدام کرد. و او تمام فعالیت های خود را با نام تجاری استارباکس انجام داد. و به فروش دانه قهوه ، تجهیزات و سایر موارد موجود در فروشگاه های استارباکس متعهد شد تا به مفهوم کافی شاپ به تجارت بپردازد.

دوره رشد و توسعه استارباکس :

در سال 1990 استارباکس دفتر مرکزی در سیاتل را گسترش داد و بیانیه ماموریت استارباکس را رونمایی کرد. این شرکت وارد یک دوره شهاب سنگ گسترش شد که پس از سهام عام شدن استارباکس در سال 1992 ادامه یافت. در آن زمان 165 شعبه مختلف داشت. در سال 1993 استارباکس کارخانه رست قهوه در کنت ، واشنگتن را افتتاح کرد. در سال 1995 (Starbucks) سرو نوشیدنی‌ های ترکیبی فراپاچینو (Frappuccino) را آغاز کرده و تاسیسات رست کردن دانه قهوه را در نیویورک افتتاح کرد.

در سال 1996 استارباکس شروع به فروش نوشیدنی بطری قهوه فراپاچینو ( Frappuccino) از طریق مشارکت قهوه آمریکای شمالی کرد. و نخستین کافی‌شاپ استارباکس در خارج از آمریکای شمالی در شهر توکیو در ژاپن راه اندازی شد. در سال 1998 استارباکس برند خود را  به کانال های مواد غذایی در سراسر آمریکا گسترش داد. و شعبه های دیگر خود را در انگلستان ، مالزی ، نیوزیلند ، تایوان و تایلند افتتاح کرد. در سال 1998 فروشگاه‌های این شرکت در کشور بریتانیا نیز با استقبال فراوان روبرو شد. و استارباکس به زودی به بزرگترین زنجیره قهوه خانه در جهان تبدیل شد.

(Starbucks) در سال 2000 تا 2008 :

در سال 2000، هاوارد شولتز از سمت مدیرعامل اجرایی به رئیس هیئت‌ مدیره درآمد. استارباکس در آن موقع 3501 شعبه را در حدود 10 کشور مختلف افتتاح کرده بود و در بازه ی زمانی میان 1990 تا 2000 تعداد شعبات را از 84 به 3501 عدد در سراسر جهان رساند در سال 2003 ، قهوه‌های (Starbucks) به عنوان بهترین عرضه‌ کننده قهوه در سیاتل، واشینگتن انتخاب شد. و کار فروش مواد غذایی را در کافه های خود در سال 2003 آغاز کرد. بین سال‌های 2000 تا 2007 تعداد فروشگاه ها تقریبا چهار برابر شد. تا اوایل قرن بیست و یکم ، استارباکس در دهها کشور در سراسر جهان حضور داشت . جیم دونالد ، از سال 2005 تا 2008 به عنوان رئیس اجرایی مشغول به کار بود و فعالیت در مقیاس بزرگ را بر عهده داشت .

بحران مالی و بازگشت شولتز :

هاوارد شولتز

شولتز در اواسط بحران مالی سال 2008 به عنوان مدیرعامل بازگشت. این خبر به تنهایی باعث شد تا سهام این شرکت 9 درصد رشد پیدا کند. شولتز بازگشایی شعبه‌ های جدید را متوقف کرد تا تمرکز خود را صرف بهبود تجربه‌ مصرف‌کنندگان کند. پس از بازگشت، شولتز دستور داد که همه شعبه‌های کشور آمریکا را برای یک بعد از ظهر تعطیل کنند. تا او بتواند به بیش از 135000 باریستا در مورد چگونگی تهیه قهوه استارباکس که امضای این برند به حساب می‌ آید، مجدداً آموزش دهد.

(هدف تهیه و ساخت اسپرسوهایی مخصوص استارباکس بود.) شولتز حذف ماشین‌ های تهیه خودکار اسپرسو را اجباری اعلام کرد. ماشین‌ های تولید خودکار اسپرسو با این که باعث افزایش سرعت شده بودند، اما سبک سنتی آماده کردن یک فنجان قهوه توسط قهوه‌ چی حس و حال بهتری برای مشتری ایجاد می‌ کرد. این برنامه‌ های شولتز جواب داد و سهام قهوه استارباکس به رشد 43 درصدی در سال 2009 دست یافت. شولتز یک دهه موفق را برای رشد سهم بازار ، گسترش پیشنهادات و مجدداً جهت گیری اهداف خود گذراند.

در سال 2011 این شرکت بزرگ‌ترین اندازه‌ی لیوان خود به نام Trenta را معرفی کرد که حدود 0.8 لیتر گنجایش دارد. شولتز در  سال 2017 از سمت مدیرعامل استارباکس کناره‌ گیری کرد. و کوین جانسون تحت هدایت او اداره‌ی امور را به دست گرفت. در نوامبر سال 2019 ، بزرگترین استارباکس جهان در شیکاگو به عنوان ششمین مکان بومگردی افتتاح شد. شولتز می گوید”استار باکس برای من جالب بود و به سراغ آن رفتم، اما نه برای  آن چیزی که بود بلکه برای آن چیزی که می توانست باشد”.

ماموریت استارباکس ، ارزش ها و اصول :

استارباکس

مأموریت استارباکس این است که روح و روان انسان را با یک نفر ، یک فنجان و یک محله در یک زمان الهام بخش پرورش دهد. همچنین ضمن حفظ اصول غیرقابل انعطاف خود در حالی که استارباکس همچنان در حال رشد است ، ستاره ای را به عنوان بهترین تولید کننده بهترین قهوه در جهان تأسیس کند.

اصول استارباکس :

مجموعه اصول زیر ، بیانیه ماموریت استارباکس را به موفقیت تبدیل می کند. این اصول فرایند تصمیم گیری در استارباکس را حاکم می کنند. و به عنوان یک راهنما برای کارکنان برای دستیابی به اهداف شرکت با حفظ برخی از استاندارد عمل می کنند. فراهم کردن یک محیط کار عالی و برخورد با یکدیگر با عزت و احترام یک مؤلفه اساسی در تجارت تنوع و پذیرش آن است. خرید عامل مهمی است و بالاترین استانداردهای تعالی باید برای آن اعمال شود. قهوه را باید برشته شده و تازه تحویل داد. مشتریان مشتاق باید در همه زمان ها توسعه یابد.

میراث استارباکس :

استارباکس

استارباکس

استارباکس اصول و اهداف خود را اینگونه بیان می کند :

هر روز ، ما به امید انجام دو کار به سر کار می رویم که قهوه عالی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و کمک کنیم دنیا کمی بهتر شود. داستان استارباکس از سال 1971 شروع شد. در آن زمان استارباکس رست و خرده فروش کل قهوه دانه و پودر ، چای و ادویه جات ترشی جات با یک فروشگاه واحد در بازار پیک محل سیاتل بود.

استارباکس

امروز استارباکس (Starbucks) هر روز با محصولات استثنایی و بیش از 30،000 فروشگاه خرده فروشی در 80 بازار با میلیون ها مشتری در ارتباط  است. استارباکس (Starbucks) برگرفته از نام یکی از شخصیت‌ های کتاب موبی دیک. نامگذاری شده است. آرم آن نیز از دریا الهام گرفته شده است – شامل یک آژیر دوقلوی دم ……. رمان های دریایی با حکاکی هایی که در آنها به تصویر کشیده شده، الهام بخش ساخت آرم شدند. پری دریایی نماد سیاتل و بندر آن بود. از ستاره ها در آرم به منظور همبستگی با نام فروشگاهی که دانه های قهوه فروخته بود استفاده می شد.

قهوه استارباکس :

استارباکس

استارباکس (Starbucks) همیشه اعتقاد داشته که بهترین قهوه ممکن را سرو کند. هدف این است که قهوه با بالاترین استانداردهای کیفیت ، با استفاده از شیوه های اخلاقی پیش بینی شده ، پرورش یابد. خریداران قهوه (Starbucks) شخصاً برای انتخاب دانه با کیفیت به مزارع قهوه در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا سفر می کنند. و متخصصین رست قهوه تعادل و طعم غنی از دانه را از طریق امضای Starbucks Roast بیرون می آورند.

محصولات استارباکس :

استارباکس

استارباکس طیف وسیعی از محصولات استثنایی را ارائه می دهد که مشتریان در فروشگاه ها ، در خانه و در حال حرکت از آن لذت می برند.

قهوه :

استارباکس از افتتاح تا به امروز بیش از 30 نوع قهوه مرغوب ساده و ترکیبی را تولید کرده است.

نوشیدنی های دست ساز :

قهوه تازه دم کرده ، نوشیدنی های اسپرسو گرم و سرد ، قهوه یخ زده  (آیس کافی )، نیترو ، قهوه فراپاچینو  (Frappuccino ) و نوشیدنی های ترکیبی بدون قهوه : نوشیدنی های Starbucks Refreshers و چای Teavana.

 کالا :

تجهیزات قهوه و چای ، چربی و لوازم جانبی ، کالاهای بسته بندی شده ، کتاب و هدایا.

غذای تازه :

شیرینی پخته شده ، ساندویچ های سرد و گرم ، سالادها ، سالاد و کاسه های دانه ای ، جو دوسر ، پارچه های ماست و لبنیات و میوه های فنجانی .

محبوب ترین محصولات :

_ لاته وانیل
_ آیس موکا شکلات سفید
_ لاته با ادویه کدو تنبل
_ قهوه ترکیبی فراپاچینو دارچینی
_ شکلات داغ

 استارباکس یک شرکت مسئولیت پذیر است :

استارباکس

استارباکس ، همیشه به اهمیت ساختن یک شرکت بزرگ و ماندگار اعتقاد داشته که تعادل بین سودآوری و وجدان اجتماعی برقرار می کند. این کار با سفرهای اولیه به مکانهایی که قهوه در آن رشد می کند ، آغاز شد ، با درک اینکه آینده استارباکس به طور جدایی ناپذیری با آینده کشاورزان و خانواده های آنها گره خورده است. روابط شخصی را پرورش داده و برای ایجاد روشی جدید برای تولید قهوه ، یک شبکه جهانی پشتیبانی ایجاد کرده است : روشی پایدار ، شفاف و مناسب برای مردم و سیاره زمین. با افزایش تهدیدات تغییرات آب و هوایی ، (Starbucks) در تلاش است تا مزارع قهوه را در تسهیل و یافتن راه حل های ابتکاری در نحوه ساخت و بهره برداری از فروشگاه های خود ، ضمن کاهش تأثیرات زیست محیطی فنجان ، یاری دهد.

تاریخچه لوگوی استارباکس :

استارباکس

اولین لوگو در سال 1971 :

اولین نماد استارباکس از سال 1971 تا 1987 بود. کاملا متفاوت از نسخه فعلی بود. متنی در اطراف آرم وجود داشت. تری هکلر به دنبال چیزی بود که تاریخ دریایی سیاتل را جلب کند. او به کتابهای دریایی قدیمی نگاه کرد تا اینکه با یک آرم مبتنی بر قلمه چوب قدیمی نورس شانزدهم روبرو شد : یک پری دریایی دو دم یا آژیر که محاصره شده با نام اصلی فروشگاه ، قهوه استارباکس ، چای و ادویه است. قرار بود آژیر اولیه ، برهنه و  به همان اندازه قهوه اغوا کننده باشد.

تغییر لوگو در سال 1987 :

در سال 1987 ، این شرکت توسط هاوارد شولتز با رویکردی محافظه کارانه تر ، برند را تجدید نظر کرد. رنگ سبز مشهور نیز معرفی شد – نمادی از رشد که از دانه های موفقیت اجتناب ناپذیر شرکت به وجود می آید تری هکلر اولین طراح و هنرمند اصلی طراحی بود که پس از خرید 1987 قهوه جدید استارباکس ، در آرم استارباکس کمک کرد. هکلر به بررسی و تجسم مجدد تصاویر دریایی موجود پرداخت و از این طریق بیشتر از زمینه جغرافیایی شرکت سیاتل و بندر آن بیرون کشید.

به طرز استعاری تر ، طراح عاشق آژیر بود به عنوان شخصیتی جذاب که به معنای جلب مشتریان به استارباکس به دلیل عشق به قهوه بود. رنگ این آرم از قهوه ای به سبز  تغییر یافت تا یک شروع تازه ، رشد و شکوفایی را تقویت کند. قهوه استارباکس نیز با دو ستاره در هر دو طرف کلمه کلیدی قرار گرفت که ستارگان راهی جدید برای اتصال لوگو با نام شرکت اضافه کردند.

لوگوی سوم در سال 1992 :

در سال 1992 ، استارباکس تصمیم گرفت نوار بیرونی سیاه آرم خود را به رنگ سبز تغییر دهد و این تغییر در یک طرح رنگی کاملاً سبز آغاز شد. سبز معمولاً با رشد و آرامش همراه است که بر بیانیه ماموریت استارباکس برای “الهام بخشیدن و پرورش روح انسان” تأکید دارد. در این زمان متن ، قلم و آرم نیز به شدت تغییر کرده است. پری دریایی به روز شد ، برش خورد و دوباره جابجایی شد به طوری که فقط در بالای ناف نمایش داده می شود

لوگوی جدید در سال 2011 :

در سال 2011 استارباکس هویت ، مارک و آرم جدیدی را معرفی کرد. در حال حاضر ، نوار بیرونی به طور کامل برداشته شده است و هیچ عنوانی در مورد “استارباکس” در جایی در جام وجود ندارد. این یک عمل بسیار عجیب و غریب به ویژه پس از سال 1978 بود. آرم و بسته بندی جدید به جای آن روی آژیر استارباکس ، پالت رنگ سبز روشن و بازی با اندازه و مکان لوگو متمرکز شده است. به عنوان مثال ، کیف و کالاها اغلب از ویژگی خارج از مرکز لوگو استفاده می کنند تا بسته بندی کاملاً تمیز و واضح را با هم مخلوط کنند.

استارباکس در امروز :

57% از کل فروش بازار قهوه در جهان متعلق به استارباکس است!

استارباکس امروزه بیش از 30 هزار کافه در سراسر دنیا افتتاح کرده و دیگر تنها یک کافی‌ شاپ و یا قهوه‌فروشی نیست. موفقیت استارباکس تنها به کشور آمریکا محدود نمی شود ، این نام محبوبیت جهانی دارد. امروزه در خیابان های مختلف از شهرهای بزرگ جهان، کافی شاپ های استارباکس به چشم می خورد. لیوان‌ ها و ماگ‌های استارباکس امروزه تبدیل به نمادی از قهوه و نوشیدنی‌ های گرم شده‌ اند.

(Starbucks) ابتدا کار خود را تنها با یک فروشگاه نسبتاً کوچک در شهر سیاتل آغاز کرد. ولی امروز توانسته شهرت و آوازه‌ی جهانی در طی این سال ها به‌ دست آورد. فروشگاه های استارباکس محلی برای اجتماع دوستان و خانواده هستند. مشتریان از خدمات با کیفیت ، فضای جذاب و نوشیدنی استثنایی بهره مند می شوند. از اوایل سال 2020 ، این شرکت با بیش از 30،000 مکان در سراسر جهان در بیش از 70 کشور جهان فعالیت می کند.

برای مشاهده مقاله ایلی (Illy) و تاریخچه اش کلیک کنید

منبع :

https://www.ukessays.com/essays/marketing/starbucks-history-and-background-marketing-essay.php

https://www.starbucks.com/about-us/company-information/starbucks-company-timeline

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *