شرایط نگهداری قهوه

شرایط نگهداری قهوه :

شرایط نگهداری قهوه

شرایط نگهداری قهوه برای داشتن یک فنجان قهوه خوش‌ طعم یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری دانه قهوه و پودر قهوه است. تا نهایت طعم و مزه و بوی قهوه حفظ شود. قهوه آسیاب شده به دلیل پودر شدن سطح تماس بیشتری با هوا پیدا می کند و زودتر طعم و عطر خود را از دست می دهد. به این دلیل خرید و نگه داری مقدار زیاد پودر قهوه کار درستی نیست.

قهوه هایی که آسیاب شده اند در حدود یک الی دو هفته بعد از برشته شدن طعم اصلی خود را حفظ می کنند. این موضوع برای دانه های قهوه کمی بیشتر است و در حدود یک ماه می باشد. رطوبت، نور، گرما و جریان هوا بزرگ‌ ترین دشمنان دانه قهوه و پودر قهوه هستند. برای حفظ طعم و بوی دانه قهوه و پودر قهوه بهترین کار این است که آن‌ ها را در یک ظرف مخصوص نگهداری کرد یعنی صرفا یک ظرف مات در‌ دار مثلا از جنس شیشه مات یا سرامیک که درب آن محکم بسته می‌شود و در دمای اتاق نگهداری کنید.

4 عاملی که در شرایط نگهداری قهوه بسیار تاثیرگذار هستند و باید حتما به آنها توجه داشت :

 جریان هوا (اکسیژن) :

همیشه نگهداری در بسته بندی با مهر و موم محکم برای کاهش جریان آزاد اکسیژن هنگام ذخیره بهترین روش ممکن است.

نور  :

اعم از خورشید یا لامپ ، نور ساختارهای آلی سلول را در آنچه ما تجزیه نوری می نامیم تجزیه می کند. ظروف نگهداری مات ایده آل هستند.

 گرما :

هرچه محیط گرمتر باشد ، مولکول ها با سرعت بیشتری از هم جدا می شوند و رشد باکتری ها بیشتر می شود.

رطوبت :

محیط های مرطوب رشد باکتری را تشدید می کنند و می توانند سطح رطوبت دانه را به سرعت تغییر دهند. این امر باعث از بین رفتن عطر و طعم می شود.

نگهداری قهوه در یخچال :

شرایط نگهداری قهوه

مدت هاست جامعه تخصصی قهوه با ذخیره قهوه در یخچال مخالف است. بحث اصلی این ایده است که مقدار زیادی رطوبت در یخچال وجود دارد و تازگی و کیفیت قهوه را کاهش می‌ دهد. در واقع بهترین مکان یک جای بدون نور ، خشک و خنک است. البته منظور از خنک بودن ، دمای اتاق است. دانه های برشته شده قهوه رطوبت جذب می کنند و هنگامی که آنها رطوبت را جذب کنند ، طعم اصلی آلوده شده و دانه تبدیل به سایه ای از خود قبلی می شود ، که طعم دهنده است. در یخچال فریزر ، این رطوبت همراه با طعم دهنده های غذاهای اطراف ارائه می شود. این مسئله برا روی قهوه کاملا تاثیر گذار است و باعث ایجاد تاثیر منفی بر روی طعم قهوه و کاهش و افت کیفیت آن می شود.

طراوت قهوه با گذشت زمان :

هنگامی که دانه های تازه قهوه را خریداری می کنید، به میزان مصرف خود توجه داشته باشید. غالباً قهوه تازه برشته شده را به مقادیری بخرید که یک تا دو هفته مصرف کنید و آنها را به درستی ذخیره کنید. برای نگهداری بیشتر قهوه ، بهتره به صورت دانه نگه داری کنید. قهوه آسیاب شده به دلیل سطح تماس بیشتر با هوا زودتر عطر و تازگی خود را از دست می‌ دهد.

هر چه زمان رست و آسیاب کردن قهوه به زمان دم کردن قهوه نزدیک‌ تر باشد قهوه از عطر و طعم بهتر و تازه برخوردار است. قهوه را در محفظه ای که از ورود جریان هوا جلوگیری می کند و در آن محکم بسته شود ، در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید و مقدار کمتری را برای استفاده روزانه در ظرف دیگری نگه دارید. می توان گفت کابینت های آشپزخانه که خشک، خنک و تاریک هستند بسیار محل مناسبی می باشد.

آسیاب قهوه قبل از دم :

شرایط نگهداری قهوه

هر زمان که ممکن بود ، قهوه خود را درست قبل از دم کردن ، آسیاب کنید. اطمینان حاصل کنید که نوع آسیاب مورد استفاده شما برای سیستم دم کرده شما مناسب است. اگر دانه ها خیلی ریز یا درشت باشند ، عطر و طعم به حداکثر نمی رسانید. آسیاب را مرتب تمیز کنید دانه های تازه سطح متفاوتی از روغن تولید می کنند. به این دلیل ، در اطراف سوراخ های آسیاب جمع می شوند این بدان معناست که برای طولانی شدن عمر آسیاب و اطمینان از عدم ترکیب قهوه قدیمی با دانه های تازه آسیاب شده ، آسیاب ها باید تمیز شوند.

روش صحیح نگهداری قهوه :

شرایط نگهداری قهوه

در نگهداری از قهوه حتما باید به عواملی همچون رطوبت، نور، گرما و جریان هوا توجه داشته باشید. ظروف شیشه‌ ای ترجیحا مات، سرامیکی، پلاستیکی شفاف و ظروف فلزی می‌ توانند به ترتیب گزینه‌ های مناسب در شرایط نگهداری قهوه باشند برای استفاده از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی شفاف به این امر دقت کنید که باید در مکانی تاریک آنها را نگه داری کنید. همان طور که گفته شد بزرگترین دشمن دانه های قهوه ، هوا ، رطوبت ، گرما و نور است پس قهوه را در ظرفی مناسب و ضد هوا بسته بندی کنید و :

  • از قرار دادن در مقابل نور خودداری کنید.
  • از قرار دادن ظرف قهوه در گرما پرهیز کنید.
  • بسته بندی قهوه را در رطوبت قرار ندهید. (ذخیره شدن در نزدیکی سینک ظرفشویی ممکن است به طور تصادفی اجازه دهد رطوبت به دانه برسد).
  • در عرض 72 ساعت پس از برشته شدن ، دانه های قهوه به حداکثر یا اوج طراوت خود رسیده اند ، بنابراین از آنها در اسرع وقت استفاده کنید.
  • اگر نمی توانید در مدت زمان مناسب آنها را دم کنید ، دانه را در بسته بندی مناسب قرار دهید .

ماندگاری قهوه :

ماندگاری قهوه آسیاب شده چه مدت است؟

پاسخ دقیق تا حدود زیادی به شرایط نگهداری بستگی دارد ! در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بسته بندی را همیشه بسته و محکم نگه دارید. برای به حداکثر رساندن ماندگاری قهوه ، قهوه آسیاب شده را به قوطی ای که نور را مسدود کرده و دارای مهر و موم هوا است ، انتقال دهید.

قهوه آسیاب شده در دمای اتاق چه مدت دوام می آورد؟

بسته بندی قهوه آسیاب شده که به طور صحیح ذخیره شود ، با فرض اینکه به درستی ذخیره شده باشد ، در حدود 1 تا 2 هفته در دمای اتاق در بهترین کیفیت باقی می ماند.

آیا قهوه آسیاب شده باید در یخچال نگهداری شود؟

نه ، نباید قهوه آسیاب شده را در یخچال قرار دهید ، زیرا نوسانات دما بر طعم و مزه قهوه تأثیر می گذارد.

آیا باید قهوه آسیاب شده را منجمد کنید؟

قهوه آسیاب شده منجمد ممکن است برخی از عطر و طعم های خود را از دست بدهد. بنابراین فریز کردن فقط برای قهوه ای توصیه می شود که ظرف تا مدت دو هفته پس از بسته بندی ، قابل استفاده نباشد. قهوه آسیاب شده را در بسته اصلی کاملاً مهر و موم شده فریز کنید و درون ظرف درب بسته هوا قرار دهید.

ماندگاری قهوه آسیاب شده در فریزر چقدر است؟

اگر به طور صحیح ذخیره شود ، بهترین کیفیت را برای حدود 1 ماه حفظ می کند. این زمان نشان داده شده فقط برای بهترین کیفیت است !

منبع : https://www.thespruceeats.com/how-to-store-coffee-765325

https://www.stilltasty.com/fooditems/index/16937

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *